Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Okritisk ledare i Ljusnan?

Annons

I Ljusnan skriver Åsa Malmström en ledare där hon refererar till Svenskt Näringslivs så kallade undersökning av det lokala företagsklimatet. Hon gör det utan tillstymmelse till kritisk hållning gentemot Sveriges kanske största och mest penningstarka lobbyorganisation och går därmed denna organisations ärende.

Lobbyorganisationen Svenskt Näringslivbildades år 2001. Det var Svenska Arbetsgivarföreningen och Sveriges Industriförbund som gick samman i Föreningen Svenskt Näringsliv. Förutom service till medlemsföretagen säger sig organisationen vara näringslivets ledande opinionsbildare.

Lobbyverksamheten har varit taktiskt lyckosam. Genom att namnge sig som Svenskt Näringsliv, förleder de politiker, tjänstemän och journalister att tro att de representerar det svenska näringslivet, vilket inte är fallet. Det svenska näringslivet består av all offentlig och privat verksamhet inom arbetslivet, som bedrivs av bolag, förvaltningar och enskilda näringsidkare.

Näringslivet inkluderar också alla de människor som är verksamma i näringslivet och de organisationer som representerar dem. Lobbyorganisationen Svenskt Näringsliv representerar enbart medlemsföretagens särintressen.

Lyckosam har man varit med sin så kallade undersökning av företagsklimatet i Sveriges samtliga kommuner. Begreppet är inte entydigt. Det är lobbyorganisationen som definierat det och angett variabler som stämmer med föreningens intressen.

Om arbetstagarna genom sina organisationer hade definierat begreppet hade det fått en annan innebörd. Svenskt Näringsliv är ingen vetenskaplig institution och har inte utformat undersökningen i syfte att ta fram fakta om ett viktigt samhällsfenomen.

Deras undersökning har inte vetenskapligt granskats eller etiskt prövats och uppfyller inte vetenskapliga villkor. Ingenting talar för att denna undersökning verkligen mäter vad den avser att mäta och att dess resultat är tillförlitliga. Underökningen i sig och det sätt på vilket den redovisas kan ifrågasättas ur etisk synpunkt.

Det är inte politiker som utan distans och fullständigt okritiskt deltar i Svenskt Näringslivs lobbyverksamhet som skall lovprisas.

Snarast är det de politiker som med omdöme distanserar sig till denna organisation och som söker samarbete och samverkan med det lokala näringslivet för att utveckla detta i en hållbar riktning.

Det är vad som gagnar samtliga medborgare.

Per-Olof Åberg

En undersökning per år tillfrågar över 100 företagare i Bollnäs hur de ser på det lokala företagsklimatet och kontakten med politikerna.

Den undersökningen kommenterade jag på ledarsidan.

Jag hyllar sällan okritiskt undersökningar, som Per-Olov Åberg skriver. Inte heller denna gång. Som jag skrev i ledaren så borde alla ta del av undersökningen "oavsett vad de tycker om avsändaren."

Möjligen skulle det passa med lite mer nyfikenhet från den före detta fullmäktigeledamoten i fråga om undersökningen.

Svenskt Näringsliv har frågat över 100 företagare i Bollnäs. De tillfrågade företagen har alltifrån 1-100 anställda. Och de ger kommunen underkänt på en rad punkter.

Som lök på laxen ger företagarna till och med sämre betyg än förra året.

För Per-Olov Åberg verkar det vara ett problem att jag skriver om en undersökning som frågar företagare i Bollnäs om vad de tycker om företagsklimatet i kommunen. Det tycker inte jag. Jag ser det snarare som en självklarhet.

Och mitt förslag är att även Per-Olov Åberg själv ägnar undersökningen några minuter.