Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya värderingar behövs

Sedan en tid tillbaka ska arbetssökande aktivitetsrapportera en gång i månaden.

Annons

Redan då har man visat att man misstror arbetslösa. Nu diskuteras det huruvida arbetssökande ska aktivitetsrapportera två gånger per månad. Om man väljer att öka kontrollen av arbetssökande ännu mer, innebär det också en hårdare ton mot personer som redan befinner sig i ett prekärt läge. Det medför också att Arbetsförmedlingen får ännu mindre möjlighet att göra det som de borde fokusera på, det vill säga vara ett stöd åt arbetssökande och förmedla arbete.

Arbetsmarknaden har förändrats och i dag har vi hög arbetslöshet. Nuförtiden kan vem som helst drabbas av att bli av med jobbet. Tjugofem år och guldklocka på ett och samma företag, den tiden är förbi. Anställningsvillkoren blir alltmer osäkra och det behöver vi ta i beaktande när vi diskuterar hur vi ska hantera kontakten med arbetssökande. Trots att villkoren på arbetsmarknaden har förändrats, så har våra värderingar inte hängt med i samma takt. Vi har kvar fördomar som till exempelvis att arbetssökande inte vill jobba. Vi är övertygade om att merparten av arbetslösa vill arbeta. Det flesta vill bidra och känna sig behövda. Då känns det fel att ha en ton mot arbetslösa som visar på kontroll i stället för en konstruktiv dialog.

Vi pratar ofta om arbetslösa men inte lika ofta med personerna själva. Hur ofta låter vi dem själva delta i arbetet som berör dem? Vi behöver jobba på den ton vi idag har i vår kontakt med arbetslösa. Den bidrar till att den arbetssökande känner sig mer jagad än vad en är upplyftande. Att vara utan arbete innebär ofta att den arbetssökande är i ett utsatt läge. I den situationen behöver arbetslösa mer stöd än mer kontroll. Vi behöver också jobba på att få bort bilden som säger att arbetssökande är arbetsskygga. Ett första steg är att ändra attityden mot arbetssökande. Vi behöver visa att vi tror på människan i stället för att visa brist på förtroende. Låt arbetssökande vara med i det system som påverkar deras liv och vardag. Det är bättre med samarbete och stöd än utökad kontroll.

Nina Jansdotter

karriärcoach

Beate Möller

rekryterare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel