Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya jobb viktigast

/

Under kampanjen ”Moms filibabba” marknadsför hamburgerrestaurangen Max den prissänkning som man har genomfört till följd av regeringens halverade restaurangmoms.
Max är förvisso lång ifrån ensamma om att nyttja momssänkningen på just detta sätt. Flera andra restauranger, såväl enskilda som kedjor, kampanjar på liknande sätt. Men Max kampanj får nog anses vara den bästa.

Annons

Att restaurangerna på det här sättet marknadsför sina prissänkningar handlar i första hand naturligtvis om att locka fler kunder.

Men samtidigt skapar det ett tryck på de restauranger som hittills inte har genomfört en prissänkning att följa efter. Eller att åtminstone försöka förklara för sina kunder på vilket sätt som de tänker nyttja den marginal som momssänkningen innebär.

Som kund har man en stor makt i det här avseendet. Om exempelvis inte den lunchrestaurang som man brukar gå till har det goda omdömet att sänka priserna bör man kanske välja en annan restaurang framöver i stället.

Det är dock inte bara sänkta priser som regeringen har haft som avsikt med momssänkningen.

Framför allt är det en åtgärd som syftar till att skapa nya jobb. Regeringen har räknat med att reformen kan skapa omkring 6 000 nya jobb. Att jämföras med beräkningar från branschen – Sveriges Hotell- och restaurangföretagare – som indikerar att det kan ge upp till 10 000 nya jobb.

Så det är nu utan tvekan upp till bevis för den här branschen. Det får gärna bli sänkta priser, men det är faktiskt betydligt viktigare att momssänkningen resulterar i ökat antal anställda.De stora restaurangkedjorna har som tidigare nämnt i de flesta fall redan sänkt priserna, men faktiskt också ställt ut löften om betydande nyanställningar. Det är viktigt för branschens egen trovärdighet att dessa löften nu också omsätts i praktisk handling. Och att även andra följer efter.

Fast det är nog ännu viktigare för regeringen att den här reformen blir framgångsrik. Och kanske då framför allt för Centerpartiet.

Centerpartiet var det parti inom alliansen som först väckte frågan inför valet, och sedan fick vallöftet inskrivet i det gemensamma valmanifestet.

Det var också Centerpartiet som ivrigast förespråkade att reformen skulle genomföras, medan det fanns motstånd på annat håll inom regeringen.

Förvisso gick alla riksdagspartier, utom Sverigedemokraterna, till val på att sänka restaurangmomsen.

Bland partierna i den tidigare rödgröna konstellationen har emellertid Socialdemokraterna och Vänsterpartiet backat från sitt vallöfte och tycker inte längre att det är någon bra idé.

Miljöpartiet tar inte aktivt avstånd från reformen, men hade inte med någon momssänkning i sin skuggbudget.

I stället väljer man nu från rödgrönt håll att kritisera regeringen för att den genomför den politik som de själva lovat väljarna.

Logiskt, trovärdigt och hederligt?

Tja, döm själva.

Och fundera sedan över hur ni tänker se på de löften som de här partierna kommer att ställa ut i kommande valrörelser.

Mer läsning

Annons