Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny upphandling ska ge bättre stöd för ambulansen

SOS Alarm kan förlora uppgiften att dirigera ambulanser rätt.

Annons

Enligt det förslag som landstingsstyrelsen behandlar nästa vecka är ambulansdirigering en viktig del i vårdkedjan. Den ställer stora krav på bedömning, rådgivning och dirigering för att ambulanssjukvården ska fungera så bra som möjligt.

Det har funnits delade meningar om vilket ansvar som egentligen ligger på SOS Alarm och ett stort missnöje med hur SOS Alarm sköter sitt uppdrag.

Landstingen i Gävleborg, Dalarna, Uppsala och Västmanland planerar nu att tillsammans göra en gemensam upphandling som ska träda i kraft när avtalet går ut vid årsskiftet Tanken är både att höja kvaliteten och sänka kostnaderna. Landstinget i Gävleborg betalar i dag ungefär 6,5 miljoner kronor för tjänsten.

För polis och räddningstjänst fungerar SOS Alarm mer som en växel som vidarebefordrar larm. Så blir det då också för ambulansen.

Gunnar Jansson, sparkad chef för landstingets Division Operation, har haft uppdraget att utreda om de fyra landstingen kunde sköta verksamheten i egen regi.

– Fördelarna med de olika lösningarna har ställts mot varandra, men vi tror att en upphandling med en tydlig kravspecifikation kan ge en mest kvalitet för de pengar vi betalar, säger landstingsdirektör Svante Lönnbark.