Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny tågräls i sommar till Sundsvall

Många resenärer får under delar av sommaren ta bussen i stället för tåget på grund av banarbeten.

Annons

Järnvägsspåren mellan Hudiksvall och Sundsvall ska bytas ut. Arbetat ska ske i tre etapper under tre år. Det innebär i praktiken att tågen under större delen av juli kommer att ersättas med buss.

Det blir också tågstopp sista veckan i maj i samband med att järnvägsbron som byggs på grund av nya E4 ska göras klar. Då görs en del spår- och växelbyten i samband med det tågstoppet.

Själva räls- och sliperbytena ska göras från 8 juli till och med 3 augusti. Det handlar då om sträckan Hudiksvall – Harmånger. Arbetena kommer då att pågå sju dagar i veckan från klockan 8 till 16.

– Det kan variera lite i tid, säger Robert Pettersson, projektledare Trafikverket.

Ostkustbanan är hårt belastad och sliten. En av anledningarna till det arbete som nu ska göras mellan Hudiksvall och Sundsvall är att man vill öka bärigheten som i sin tur ska förbättra kapaciteten på Ostkustbanan.

– På nio olika platser ska vi gräva bort sank och myrmark där rälsen går. Vi kommer att gräva ner till en berggrund och sedan fylla på med sten upp dit rälsen ska ligga.

Det förstärkningsarbetet görs mellan Enånger och Sundsvall, men tågtrafiken söder om Hudiksvall kommer inte att påverkas av det arbetet.

Fyra dagar i slutet av vecka 39 ska två växlar och ett ställverk bytas i höjd med Via, norr om Hudiksvall, vilket kommer att påverka tågtrafiken.

Under 2013 var det också många tågstopp och resenärerna fick byta till buss. Robert Pettersson räknar med att 2014 kan innebära fler tågstopp jämfört med året innan.

– Ja, tyvärr kan det bli lite mer.

Efter att sträckan till Harmånger fått ny räls, blir det nästa år dags att byta räls och slipers mellan Harmånger och Årskogen. Sedan återstår sista etappen upp till Sundsvall.

– Det är 100 man som kommer att gå ut och jobba. Under varje dag räknar vi med att kunna byta spår på en sträcka av 800 till 1 200 meter.