Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny servicetelefon för äldre och handikappade

/

Nu blir det lättare att ringa till omvårdnadsförvaltningen.
En ny servicetelefon för äldre och handikappade har öppnats.
– Många tycker det är svårt att veta vart man ska vända sig för att få hjälp. Därför öppnar vi den här telefontjänsten, säger Stefan Blomquist, omvårdnadsförvaltningen.

Annons

Det ska vara enkelt att komma i kontakt med omvårdnadsförvaltningen för att få svar på sina frågor. Det kan handla om hur man kan ska göra om en nära anhörig visar tecken på demenssjukdom, hur man kan få hjälp med städning eller om det krånglar med färdtjänsten.

– Vi har exempelvis inte hand om färdtjänsten, men vi kan alltid lotsa folk vidare till rätt person eller huvudman, säger Stefan Blomqvist.

Omvårdnad Direkt som en administrativ fixartjänst. Och den är efterlängtad. Det finns bland annat ett medborgarförslag från Ljusne där man efterlyser hjälp för telefonsamtal.

– I dessa tider kan man få vänta länge i telefonen och kanske knappa in en rad uppgifter innan man kommer rätt och många upplever det som mycket svårt. Det kan även vara svårt att veta vem man ska vända sig till.

Mer läsning

Annons