Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu ska tidningarna bli mer lokala – fyra nya chefredaktörer till Hälsingland: "Är en spännande tid"

Tidningarna i Hälsingland ska bli ännu mer lokala. Samtliga papperstitlar föreslås få en egen chefredaktör som ska stärka det strikt lokala journalistiska arbetet. Samtidigt utökas bemanningen i Ljusdal.

På tisdagsmorgonen presenterade Bonnier News Local, tidigare Mittmedia, ett förslag för medarbetarna i Hälsingland över hur företaget vill att dagstidningarna ska se ut framöver.

Huvudstråket i förslaget, som nu ska förhandlas, är att öka det lokala ansvaret för journalistiken och tydliggöra varje enskild tidnings unika ställning, samt att stärka den lokala närvaron.

Det ska ske genom att tillsätta fyra nya chefredaktörer. En för varje tidning. För första gången sedan 1999 får därmed Ljusdals-Posten en egen chefredaktör.

– I och med att varje titel får en egen chefredaktör så stärker och tydliggör vi den lokala närvaron. Det är drygt 20 år sedan som de här titlarna samlade fyra chefredaktörer samtidigt. Jag tycker själv det är en spännande tid och ett klokt förslag, säger Tomas Froms, ställföreträdande ansvarig utgivare för dagstidningarna i Hälsingland.

Hur kommer jag som prenumerant och läsare att märka av den här förändringen?

– Det här kommer att göra vårt material ännu mera lokalt. Fler avdelningar i våra tidningar blir mer strikt lokala, säger Tomas Froms.

Även om papperstidningarna i Hälsingland ska bli mer självständiga och mer lokala, kommer den gemensamma kärnan och den primära kanalen helahälsingland.se leva vidare och fortsätta utvecklas.

– Den fortsätter som vanligt. Sajten helahälsingland.se har efter drygt tio år blivit ett starkt varumärke och kommer även i fortsättningen vara vår första publiceringskanal. Det är viktigt för oss, säger Tomas Froms.

Carl-Johan Bergman är biträdande affärschef för Bonnier News Local. Enligt honom har strategin vuxit fram "efter långt och moget övervägande”. Samma förändringar genomförs också i andra områden, till exempel Dalarna.

– Nu är turen kommen till Hälsingland. Vi har lagt fram ett organisationsförslag som syftar till att utlokalisera redaktionella resurser på de fyra redaktionerna i Hälsingland för att säkra den journalistiska hållbarheten. Vår tro och övertygelse är att tiden är mogen för det, säger han.

Varför är det viktigt med en chefredaktör per tidning?

– Vi har på andra tidningar som genomfört liknande förändringar sett väldigt positiv effekt på journalistiken och därmed också på hur vi attraherar både nuvarande och presumtiva prenumeranter. Chefredaktören ska, precis som förut, vara ansiktet utåt och en aktör i lokalsamhället, säger Carl-Johan Bergman.

Om förslaget införlivas är ambitionen att ambitionen att Hälsinglands redan starkt engagerande lokaljournalistik ska bli ännu bättre.

– Med den nya organisationen vill vi komma ännu närmare våra läsare och på så vis bli ännu mer relevanta i hälsingarnas vardag, säger Carl-Johan Bergman.

Omorganisationen innebär att fyra tjänster försvinner. Minskningen kommer, enligt Tomas Froms, förhoppningsvis hanteras utan några uppsägningar och läggas på redan vakanta tjänster.

Innan förslaget blir verklighet ska det dock förhandlas med facket. Sektionens ordförande Lars Sundin är reserverad i sin första kommenterar.

– Med det här förslaget är vi nu i princip tillbaka till 1999, innan Hälsingetidningar bildades, med en chefredaktör på varje redaktion. Tanken är att göra den lokala journalistiken bättre och det tycker jag är bra. Men vi har en väl fungerande redaktionell struktur idag, som funnits sedan 2006. Att göra om någonting som fungerar bra, är inte alltid den bästa lösningen, säger han.