Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu finns anledning att agera

Annons

 Den amerikanska biljätten GM går i konkurs, Opel säljs, men det är fortfarande ovisst vad som händer med svenska Saab.
Men oppositionsledaren Mona Sahlin (S) envisas med att hävda att Saab borde ha fått mer hjälp av regeringen.
Oklart hur.
När krisen uppstod argumenterade hon genast för att svenska staten skulle gå in som delägare. Sedan tog hon tillbaka detta, men har fortsatt att kräva utökade insatser av svenska staten i det som alla betraktade som ett konkursbo.
Hon tycker att den svenska staten borde ha agerat på samma sätt som den tyska regeringen.
"Med generösa skrotningspremier för att gå igång handeln med miljövänliga bilar", säger hon i en intervju med Sveriges Radios Ekoredaktion.
Skrotningspremier skulle säkerligen sätta lite mer fart på den svenska bilhandeln, men de skulle inte gynna Saab.
Mona Sahlin menar väl inte på allvar att Saab profilerat sig i segmentet miljövänliga bilar, även om fabriken tillverkar bilar som drivs med etanol. Men de är stora, dyra och relativt energislukande.
Och erfarenheten från Tyskland visar att visserligen ökade bilförsäljningen, men det var inte de tyska bilmärkena som ökade mest, utan små, energieffektiva, miljövänliga importerade bilar.
Det gäller alltså att inte blanda ihop äpplen och päron. Vare sig när det gäller stöd till bilindustrin eller skrotningspremier.
Om den svenska staten tidigt gått in med pengar i Saab hade de sannolikt försvunnit i något svart hål i GM-konkursen och rekonstruktionen.
Och om staten satsat på skrotningspremier – vilket skulle vara bra en hel rad andra skäl – så skulle det knappast ha gynnat Saab.
Regeringen har hittills handlagt Saab-affären klokt och omdömesgillt och inte gått på de lockbeten som kommit från andra sidan Atlanten och som oppositionen tyckte att regeringen skulle nappa på
Men när det nu förmodligen börjar klarna om vad som händer med Saab, vilka intressenter som finns och hur företaget ska kunna leva vidare, finns det all anledning för regeringen att agera och kanske till och med gå in som delägare under en begränsad övergångsperiod.

Annons