Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Naturens bästa gav kuskarna råg i ryggen

/

I oktober hände något stort för Roger och Maria Svärd i Vallsta. Deras företag, Tur och Ton, fick flera av sina arrangemang kvalitetsmärkta med Naturens Bästa av Svenska Ekoturismföreningen, en målsättning de haft sedan de startade företaget för fyra år sedan.

– Vi gick igenom nålsögat! Certifieringen har betytt jättemycket för oss och för företagets självkänsla, säger Maria.

Annons

Tur och ton i Vallsta drivs av två musicerande kuskar som gjort Vallstaskogarna till ett besöksmål. Men bakom den anspråkslösa ytan finns två företagare som jobbat målmedvetet och seriöst för att nå dit de är i dag: Ett företag att räkna med inom besöksnäringen i Hälsingland. Förra året hade de 500 gäster som åkte vagn eller släde genom storskogarna. Nu vill de öka sitt samarbete med andra företag inom besöksnäringen och erbjuda färdiga resepaket där boendet ingår.

Ett företag som Tur och ton uppstår inte ur tomma intet. Det började med hästarna. Roger har kört i skogen sedan 1980-talet. När han och Maria träffades blev hon också intresserad och de köpte en häst till.

– På den tiden åkte vi på egna turer eller tillsammans med våra vänner, berättar Maria.

Första steget mot en professionell verksamhet togs när familjen Wådell i byn Fluren hade gäster och bad Roger och Maria att skjutsa besökarna med häst och vagn och att sjunga och spela för dem.

– Det var otroligt uppskattat, minns Maria. Vi kände att vi hade något som vi kunde dela med oss av. Vi älskar Hälsingland och har mycket att berätta, vi har hästarna och vi tycker om att spela tillsamman.

Ett annat viktigt steg var kontakten med kusken Sture Brorsson i Homna utanför Edsbyn.

– Sture har frikostigt delat med sig av sitt sätt att ha turistkörningar, säger Maria uppskattande.

– Värdskapet och säkerhetstänkandet är viktiga saker som vi lärde oss av honom, och det var Sture som inspirerade oss att starta företag, säger Roger.

De startade 2006, tog emot gäster som fick åka häst och släde, sjöng och spelade, berättade historier från skogen och bjöd på mat. Och redan från början hade de blicken riktad mot framtiden.

– Redan då bestämde vi oss för att vi ville kvalitetssäkra oss och marknadsföra oss genom Naturens bästa. Vår målsättning var också att så småningom kunna gå ner i arbetstid och jobba mer i företaget, berättar Maria.

För drygt ett år sedan deltog de i en utbildning i agrar turism där deltagarna fick gå igenom sina företag och produkter ur alla tänkbara synvinklar och lära sig mer om marknadsföring, produktutveckling och värdskap.

– Kvalitetsupplevelser med lokal mat, lokal historia, djur, natur, tystnad och bara värdskap efterfrågas på den internationella turistmarknaden och efterfrågan kommer att öka, säger Maria.

I oktober förra året blev de certifierade som ekoturismföretag. Ansökningsprocessen tog tre månader, men varken Maria eller Roger tycker att det var särskilt svårt eller jobbigt.

– Visst var det mycket pappersarbete och mycket att tänka på, men det professionella företagstänkandet vi tillägnade oss på utbildningen underlättade ansökningsförfarandet. Och i grunden delar vi de värderingar som Naturens bästa bygger på, säger Roger.

Målsättningen att kunna gå ner i arbetstid har de också uppnått till viss del. Maria är tjänstledig på 25 procent från jobbet som musikterapeut och jobbar drygt en dag i veckan med administration i det egna företaget – förutom det dagliga arbetet med hästarna och turistturerna varannan helg, som hon delar med Roger.

Men Tur och Ton sysselsätter fler än Maria och Roger. De har alltid minst fyra anställda på sina turer, bland annat kuskar, spelmän och personal som tar emot maten från cateringfirman. Ett av kriterierna för att bli godkänd genom Naturens bästa är att företaget i största möjliga mån handla lokalproducerat och att man anställer människor från närområdet om man behöver mer personal.

Vid certifieringen läggs också mycket fokus på värdskapet, denna livsviktiga egenskap som är grunden i all besöksnäring, och som helt enkelt innebär att man har en förmåga att ta hand om sina gäster och att få dem att känna sig välkomna och trygga.

– Vi tar emot ganska små grupper, det är viktigt att alla som kommer till oss ska känna sig sedda, säger Maria.

Roger och Maria försöker få en bild av varje grupp och möta gruppens önskningar och intressen, till exempel när det gäller musikval.

– Ingen tur blir den andra lik, det är det som är så kul för oss också. Det är det som gör turerna, säger Maria, och Roger instämmer.

– Varje gång när gästerna åkt iväg pratar vi om hur roligt det var och varje gång säger vi att det här var bästa gången.

Mer läsning

Annons