Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nätfisket ökar lavinartat

Antalet nätfiskeförsök ökar – här får du tipsen för att genomskåda skojarna.

Annons

Enligt it-säkerhetsföretaget Kaspersky labs ökade antalet personer som utsattes för nätfiske de senaste tolv månaderna (perioden juni 2012 till juni 2013) med 87 procent. Totalt drabbades 37,3 miljoner användare.

Företagets rapport visar att Facebook, Google, Yahoo och Amazon tillhör de främsta måltavlorna.

Nätfiske, eller "phishing" som det kallas på engelska, skedde tidigare oftast genom e-post. Numera är det endast 12 procent av alla attacker som sker via mejl. Övriga, 88 procent, kom från länkar till nätfiskesidor som folk klickar på när de till exempel surfar eller använder en meddelandetjänst, som Skype.

– Tyvärr finns ingen universallösning mot nätfiske, utan mycket av ansvaret ligger på individen, säger Håkan Ogelid, redaktör på Säkerhet24, som specialiserat sig på it-säkerhet.

Numera har personerna bakom bedrägerierna tillgång till mer avancerade attacker än tidigare. Bara genom att öppna ett mejl kan du drabbas, genom att en trojan eller ett virus installeras. Men det finns enkla metoder för att avslöja nätfiske och andra bedrägeriförsök via e-post.

– Egentligen är det ganska enkelt att genomskåda, men nätfiske är ju utformat för att locka. Och undersökningar visar att folk ändå klickar. Och eftersom nätfiskeförsöken ökar lönar det sig tydligen på någon punkt för personerna som ligger bakom, säger Håkan Ogelid.

Hans råd är att alltid vara misstänksam och aldrig klicka på några länkar eller bifogade filer som du inte väntat få skickad till dig.

– Om vi tar e-post som exempel: Undvik att klicka på bifogade filer, speciellt pdf:er. Och var alltid misstänksam när någon erbjuder dig pengar.

För två år sedan utsattes Söderhamn Näras kunder för ett bedrägeri. Någon eller några utgav sig i ett mejl för att representera företaget och begärde användaruppgifter från kunderna.

– Vi gick ut på vår hemsida och förklarade att vi aldrig skickar ut sådana mejl där vi begär in uppgifter från kunderna, säger Anders Svensson, teknisk chef på företagets bredbandsavdelning.

Enligt honom skickar inget seriöst företag ut e-post för att begära in liknande uppgifter från sina kunder. Och han tror att de flesta är medvetna om riskerna med nätfiske.

– Men sådana här bedrägeriförsök pågår hela tiden och som vanligt ligger skurkarna ett steg före. Som företag går det inte att skydda sig mot att bli utnyttjad, det enda sättet vi kan hantera det på är genom att informera våra kunder, säger Anders Svensson.