Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya järnvägsbron indragen i byggbranschens konflikt – känsligt för förseningar

Byggnads strejk stoppar inte byggandet av ny järnvägsbro i Hudiksvall, eftersom bygget inte har hunnit starta. Men projektet är mycket känsligt för förseningar.

Annons

– Hoppas det löser sig med konflikten för det är mycket planering kring det här broprojektet, säger platschef Lars Andersson vid Peab anläggning AB.

Läs mer: Järnvägsbro och vindkraftspark riskerar att försenas av byggstrejk

Just nu har han sina medarbetare på ett byggprojekt i Iggesund och tidigast nästa vecka, troligen om två veckor, blir det byggstart på en ny järnvägsbro över kanalen vid Möljen. Så i det första läget berörs inte broprojektet av strejken.

Men en bro har redan rivits och det är bron som använts för stickspåret mot Hiab, en bro som inte brukats för järnvägstrafik på många år. Den vägde 34 ton och lyftes bort för några dagar sedan för att tas om hand som metallskrot.

Den nya bron kommer att följa i nuvarande spår, när den blir klar i höst.

Läs mer: Så varslade Byggnads om sin strejk

Den nuvarande bron håller på att bli uttjänt och Trafikverket har planerat för att byta ut bron under en längre tid. Nu är det meningen att jobbet ska göras. Hållpunkter i bygget blir den 2-6 juni när tågtrafiken stoppas för att anlägga fundament i spåret.

– Det är inget bestämt om att bron ska användas för dubbelspår, utan den blir en bro på samma plats som nu, säger Lars Andersson.

Bara fundamentet återstår av bron till stickspåret. Den bron ska inte ersättas.

Ett nytt stopp i tågtrafiken blir det sista veckan i september när den nuvarande metallbron på 37 ton lyfts bort. Då ska den nya bron läggas ut och ny räls läggas ut innan tågen åter kan rulla genom Hudiksvall. Peab ska vara helt klara med sina delar av arbetet i oktober.

Peab har hjälp av Infranord med de delar av arbetet som rör borttagning och utläggning av räls.

Mer läsning