Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hudiksvall bakom Hiabs världsprodukt

Hiabs nyutvecklade sätt att hantera lastning på timmerbilar kan spara flera hundra kilo vikt på varje åktur. Det ger större marginaler på transporterna och en stor konkurrensfördel.

Annons

Se också: Nya jobb när Hiab får mer plats att utveckla idéer och lastkranar

Det handlar om ett system med bland annat kameror, styrspakar, mjukvara och ett par mycket avancerade tredimensionella glasögon.

I praktiken ersätter det en extra styrhytt för lastning och gör att föraren kan sitta kvar i lastbilshytten och sköta lastkranen, skyddad från väder, vind och risker.

Systemet finns ännu inte på marknaden, men premiärvisades vid den stora mässan för entreprenad-, bygg- och anläggningsmaskiner, Bauma, i München, Tyskland under april i år.

– Det väckte mycket stort intresse, säger Pelle Gustafsson, forskningsansvarig vid Hiab i Hudiksvall.

Patric Johansson, provoperatör vid laboratoriet, och Pelle Gustafsson, forskningsansvarig, kollar hur lastningen fungerar inifrån förarhytten.

Runt 3 000 besökare ville testa konceptet Hivision, som marknadsförs med ett stort V för Vision i ordet. Där kunde besökare ta på sig de virtual reality-glasögon som ingår. De ger en direkt vidvinkelbild från fyra kameror, placerade där timmerbilsföraren normalt sitter och styr en lastkran.

Pelle Gustafsson berättar att en styrhytt kan väga omkring 400 kilo.

Inom åkeribranschen jagar man både kilo, hekto och gram i fordons- och släpvagnsvikt för att öka andelen last i förhållande till fordonsvikt. Att kunna frakta mer last ger större vinstmarginaler.

För en förbipasserande kan det vara svårt att upptäcka någon kranförare.

– Det är mycket viktigt när man gör många resor, poängterar Pelle Gustafsson.

Att då kunna kapa bort flera hundra kilo på ett bräde förser Hiab med ett kraftfullt säljargument för Hivision.

– En annan sak är att föraren slipper klättra upp i någon lastkran och sitter i värmen, skyddad från farliga moment, poängterar Pelle Gustafsson.

Läs också: Hudiksvall viktig pusselbit när Hiab kammar hem storordrar

Det välkomnas av förare som får klättra upp och ner på små stegar i snö, kyla, halka, regn och mörker, ibland mitt i natten, och ofta ensam, för att komma till lastkranen.

Patric Johansson, provoperatör vid laboratoriet, sköter kranen inifrån lastbilshytten.

Utvecklingen av systemet har skett under ett års tid och pågår fortfarande vid laboratoriet i Hudiksvall. Det började som ett koncept och man har känt av att det här är något kunderna vill ha.

Tomas Bergman, laboratoriechef, berättar om processen medan Patric Johansson, provoperatör, demonstrerar lastning på ett provområde utanför verkstadsbyggnaden.

– Vi har skogsbilsförare som testkör samtidigt som Patric Johansson testar här. Vi samlar in alla erfarenheter och jobbar vidare med dem i labbet, förklarar Tomas Bergman.

Patric Johansson, provoperatör vid laboratoriet, har varit med och byggt det system som utvecklats i Hudiksvall.

Att Hivision är en stor snackis i branschen visar inte minst att man fick 340 000 visningar från olika delar av klotet på bara två dagar när nyheten blev känd på Facebook.

Tanken är att de första leveranserna sker efter kommande årsskifte.

Se även: TV: Hiabs utveckling tar fart

Hiab, Hydrauliska Industri AB, var från början ett Hudiksvallsföretag. Nu ingår bolaget i den finska koncernen Cargotek och medan tillverkningen flyttades till Polen för ett par år sedan, satsade koncernen vidare på utvecklings- och forskningsavdelningen i Hudiksvall.

Över 130 personer jobbar i dag vid anläggningen i Hudiksvall.

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Mer läsning