Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från idé till lansering på tre månader – deras kaffe ska ge föreningar bättre ekonomi

– Genom det här försöker vi minimera jobbet för föreningarna, säger Patrik Isaksson, en av initiativtagarna till Sponsorkaffe.

Annons

Ett möte mellan några företagare i Alfta industricenter för knappt ett år sedan skulle handla om något helt annat. Men så kom idén upp om att hjälpa föreningar till bättre ekonomi genom att sälja kaffe i deras namn i en webbshop.

– Jag är en föreningsmänniska och kommer från kampsporten. Jag har varit med och sagt till barnen att de måste sälja ett visst antal Bingolotter för att få åka på läger, berättar Patrik Isaksson som flyttade från Skåne till Hälsingland för några år sedan.

Tanken grundade sig i att "alla dricker kaffe". Faktum är att bara Finland klår Sverige när det kommer till kaffedrickande. Den genomsnittlige svensken konsumerar 9,8 kilo kaffe varje år.

De andra företagarna vid bordet som kläckte idén var Mikael Andersson och Anders Lövqvist. På mindre än tre månder var de igång med den ekonomiska föreningen Sponsorkaffe.

– Vi har inget vinstsyfte, utan vill hjälpa föreningar att få en bättre ekonomi, säger Patrik Isaksson, som har tidigare erfarenheter från att driva webbshop.

– Vi har inkomster från annat håll, så behöver inte ta ut löner.

Läs också: Cykelamatörerna gör ett försök till att rädda föreningen – anordnar minigolfturnering

Kaffet kommer från ett kafferosteri i Uppsala och förpackas i påsar som sedan förses med en etikett från någon av de föreningar som har avtal med Sponsorkaffe. 52 procent per såld påse går direkt till föreningarna, resten används för att täcka olika kostnader.

Patrik Isaksson beskriver de första åtta månaderna med föreningen som intressanta.

– Det har varit en del utmaningar i kontakten med föreningarna.

Samtidigt så har flera spunnit vidare på deras idé. En handbollsförening i Höör fick den lokala matbutiken att ta in deras kaffe i butiken och artisten Linus Svenning har nu börjat sälja kaffet och låter överskottet gå till välgörenhet.

– Ska man blicka ett år framåt så hoppas jag att vi ligger på 500 föreningar, säger Patrik Isaksson.

Läs också: Kommunalt bidrag ska öka integrationen i föreningslivet – vill bilda en föreningsallians

Få koll på vad som händer i din närhet med vår nya app:

Här kan du ladda hem helahälsinglands iPhone-app.

Här kan du ladda hem helahälsinglands Android-App.

Har du redan appen? Då ska du uppdatera den i din telefon för att få alla nya funktioner!

Mer läsning

Annons