Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Familjeföretag i ständig förändring – häng med en dag på Generatorhallen

Generatorhallen blev utsedda till årets företag i Söderhamn 2015. Företaget, som drivs av Jan Isacsson tillsammans med sönerna Thomas och Johan, försöker ständigt hitta nya riktningar att utvecklas i. Vi följer arbetet en helt vanlig dag på Generatorhallen.

Annons

Klockan börjar närma sig tio och frukosten är framdukad på Generatorhallen i Söderhamn. Alla verkar avslappnade och samtalen runt bordet handlar snarare om träning än om jobbet. Det är tisdag och om någon timme kommer en tapper skara utsätta sig för "tisdagsterror", men mer om det senare.

Sist till bordet kommer Jan Isacsson. Han är grundaren av det som idag är Generatorhallen. Jan började jobba med reklam på 80-talet då han startade Jan Isacsson reklambyrå. Reklam byttes mot internet och företaget bytte namn. Först till Oddjob Media och sedan till Generatorhallen.

– Vi tyckte att det var ett säreget och passande namn. Det är ju här vi är lokaliserade, säger Jan.

Jan Isacsson sitter högst upp på generatorhallen.

Byggnaden där de sitter är en gammal generatorhall i centrala Söderhamn. Mycket har byggts om och de sista delarna håller på att rustas. I lokalen, som nu har tre våningar, finns förutom ett kontorslandskap bland annat en liten biograf, en replokal och snart även ett gym.

Högst upp sitter Jan och i våningen under honom sitter bland andra hans två söner Johan och Thomas. De är mer eller mindre födda in i företaget och idag är de viktiga komponenter i framgångarna.

– Så fort man fick lite pengar över så köpte man en ny pryl och Thomas och Johan är ju uppvuxna i det där. De var tidigt ute med att lära sig allt om internet och programmering, säger Jan.

– Jag började jobba här direkt efter gymnasiet. I reklambyrån som det var då. Sedan utvecklades den med internetsatningen i början på 2000. Efter det har det bara fortsatt. Det har liksom aldrig varit något annat på tapeten, säger Johan Isacsson.

Hur är det att jobba i ett familjeföretag?

– Det är på två vis. Det är väldigt fritt på gott och ont. Det är skönt att man kan planera tiden som man vill men ibland blir det lite väl löst, säger han.

Johan Isacsson jobbar med programmering och ser bland annat till att servrar fungerar.

Generatorhallen är ett föränderligt företag men kärnan i verksamheten, och det som ger en ekonomisk grund, är världens största community för dataspelet the Sims.

Läs också: De har framtiden säkrad

– De sista 12-13 åren har vi väl i huvudsak sysslat med spelportalen the Sims resource. Sedan utvecklade vi Hemsida direkt som ett sidoprojekt. Precis som vi gör med workout empire nu, säger Jan Isacsson.

Workout empire är deras senaste satsning. Det började med en webbportal men har nu vuxit till att de ska arrangera fitness-tävlingar och lanserar en klädkollektion. Kläderna har blivit huvudfokus sedan de kom i kontakt med en kvinna som jobbat som chefsdesigner åt Reebook.

– Det var som att få en formel 1-förare till ett taxijobb. Då kom vi på att om vi nu har den här kompetensen kanske vi ska prioritera om och göra kläder till det primära inom Workout empire, säger Thomas Isacsson.

Läs också: Söderhamnsföretag satsar internationellt med träningsportal och klädkollektion

Thomas Isacsson jobbar nu hårt med lanseringen av Workout empire.

Generatorhallen blev nyligen utsedda till årets företag i Söderhamn på Eldklotet-galan och en stor del i det var företagets vilja att hitta nya spår i sin verksamhet. Så här stod det i motiveringen:

"Företaget har hela tiden uppvisat en unik förmåga att utvecklas och hitta nya affärsmöjligheter. Dessutom besitter man ett mod utöver det vanliga vilket innebär att man vågar gå från ord till handling. De upphör aldrig att överraska utan att för den skull ge avkall på lönsamheten."

Se även: Årets företag i Söderhamn har ett mod utöver det vanliga

Att få den utmärkelsen kändes bra framförallt för grundarens ego.

– Först tänkte jag inte så mycket på det, men på Eldklotsgalan kändes det riktigt trevligt. Det var ett erkännande. Jag har varit verksam här sedan -83 och aldrig fått någon utmärkelse tidigare, säger Jan.

Jan Isacsson började jobba med reklam redan 1983.

I lokalerna i Söderhamn är de omkring 15 anställda och i hela världen sysselsätter de omkring 40 personer. Förra året omsatte de över 26 miljoner kronor och gjorde en vinst på 3,5 miljoner, vilket var en kraftig ökning mot tidigare år.De jobbar i huvudsak mot en internationell marknad men trivs bra i Söderhamn och ser ingen anledning till att flytta.

På bottenvåningen finns bland andra de som jobbar med Hemsida direkt. Produktionschef Mattias Sundberg sitter och filar på de sista detaljerna på en hemsida.

– Det mesta ser bra ut nu. Det är väl den här menyn ska väl ner något, säger han.

Han är även den drivande kraften i "tisdagsterrorn". Hård träning innan lunch för de som känner för att plåga sig lite.

– Det är oftast löpning, backintrevaller eller något liknande. Tufft ska det vara. Jag vill få dem att må lite illa innan lunch, säger Mattias.

Idag är de tre som deltar i träningen. Förutom Mattias hänger även Johan Isacsson och Lars Nylander med ut i solskenet. Det blir intervallträning på det gamla järnvägsspåret. Hård löpning i 500 meter sedan vila. Detta upprepas sex gånger.

Tisdagsterror i centrala Söderhamn.

Medan några tränar och andra gör sig klara för lunch sitter Jan Isacsson kvar uppe vid sitt skrivbord. Han är glad över hur företaget har utvecklats, men han känner sig inte färdig.

– Jag tror man har det där i sig. Man vill inte sätta sig ner och vara liknöjd. När man har gjort en sak, och kommit dit man kan komma, tittar man vad man mer kan göra som är kul. För det måste vara roligt att jobba, säger han.

Mer läsning