Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När Ståbi mötte Seeger

Den 27 januari dog den legendariske Pete Seeger. Johannes Berndalen undersöker kopplingen mellan svenska spelmän och Amerikas folksångare- och hamnar vid ett avlopp i Korskrogen.

Annons

Hur hänger svensk vistradition och amerikanska folksångare ihop?

Några av ledtrådarna finns att hitta på Hörrgård, Korskrogen, hos Björn Ståbi. Från slutet av 1960-talet fungerade Björn Ståbi och hans hus som en länk mellan svenska vissångare och spelmansvärlden.

1968 var han värd åt amerikanske folklegenden Pete Seeger och en av Seegers svenska motsvarigheter, Torgny Björk.

När Björn Ståbi kom hem till Hörrgård med den amerikanske gästen låg Torgny Björk och sov..

– När han kom ner från övervåningen satt Pete Seeger och jag och fikade vid köksbordet. Det var väldigt roligt att se Torgnys min, säger Björn Ståbi.

Torgny Björk minns ögonblicket i köket mycket väl. Han var på Hörrgård för att göra musik ihop med Björn Ståbi – och för att gräva avlopp.

– Jag hade träffat Björn i Sundsvall på en konstutställning, och följde med för att rota med avloppet. Då fick jag träffa Pers-Hans och fick en inblick i folkmusiken. Jag blev fascinerad. De spelade halva nätterna. Det var ett jävla drag, säger Torgny Björk.

Pete Seeger, som blev 94 år, var en av de främsta inspirationskällorna för amerikanska folksångare. 1969 bjöd han över Björn Ståbi och Ole Hjorth till USA för att de skulle sprida den svenska spelmansmusiken till nya områden.

I New York bodde Björn Ståbi hemma hos folk-legenden Izzy Young, som då drev Folklore Centre. Det var samme  Izzy Young som lät Bob Dylan sitta och lyssna på skivor och läsa böcker om folkmusik.

– Vi bodde hos Izzy i Greenwich village en vecka. Sedan flyttade han till Sverige. Det var lite grann på grund av oss, säger Björn Ståbi.

I USA är begreppen folk och folk-sångare förknippade med en vilja att förändra samhället. Björn Ståbi tycker det är synd att det draget inte är lika tydlig i Sverige längre.

Fanns det några svenska Pete Seegers på 1960-talet?

– Ja, det fanns några som var bra, som Gösta Skepparn Cervin, Cornelis, Torgny Björk, Stefan Demert och Jeja Sundström. Den sortens sångare och trubadurer är det ont om i Sverige numera, säger Björn Ståbi.

Det var på Hörrgård som Torgny Björk tonsatte Nils Ferlins I folkviseton. Med den kända strofen Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt har låten blivit allmängods. I dag bor Torgny Björk på Öland. Precis som de amerikanska folksångarna pekar han på brister i samhället och utmanar maktstrukturer. Nyligen stämde han SVT och fick skadestånd. I programmet Så ska det låta angavs att någon annan hade upphovsrätten till hans tonsättning av Nils Ferlindikten. Skadeståndspengarna använder han, säger han, för att arbeta för att vismusiken ska få större spridning. Enligt Torgny Björk struntar Sveriges radio och SVT i vismusiken. Han menar att det till viss del har att göra med konflikter på 80- och 90-talet.

– Medialt så har jag varit inblandad i flera bråk om upphovsrätt, säger han. I en dom i Högsta domstolen 1996 vann jag mot Sveriges radio. Det har de inte kommit över än. I dag finns inget visprogram, och ingen plats för trubadurer. Jag tycker det är förödande, säger Torgny Björk.

På 60- och 70-talet kändes det naturligt för trubadurer att vara uppkäftiga mot systemet. Är det inte längre okej att utmana auktoriteter? Om Torgny Björk har rätt i att krafter på Sveriges radio tar det personligt och vill bojkotta vissångarna är det lätt att hålla med honom.