Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mycket sker i "ohappa"

Reklambyrån Ohappa växer i takt med personalens talanger.

Annons

–Företaget har vuxit fortare och bättre än jag trodde, säger Ola Engman, vd för reklambyrån Ohappa i Forsa.

För tre år sedan startade han och sambon Anna Westberg företaget hemma i villan i Bäck i Forsa. De hade flyttat från Göteborg tillbaka till Hälsingland, som hälsingar ofta gör när de bildar familj. Namnet Ohappa valde de för de ville ha ett kort slående namn, och namnet fick gärna vara dialektalt.

– Ohappa kommer av ordet "oförhappandes" och det används häromkring. Vi har forskat lite kring uttrycket och det kommer från fornnordiska ordet "happ" som betyder lyckohändelse, säger Ola Engman.

Nu huserar Ohappa i postens gamla lokaler i Sörforsa. I postvalvet finns företagets servrar, och från att bara varit två i företaget 2006 så har det nu utökats till sju personer. Nu är kontoret utökat och går inte att växa mer om man inte bygger ut.

– Det är våra anställda och deras kunnande som är våra produkter. Personalens egenskaperna är viktiga. När Åse Askne kom hit kunde vi till exempel erbjuda mer satsning marknadsföring och projektledning. Vi har datatekniker och designer som jobbar med det estetiska. Vi försöker vara så breda att vi kan backa upp för varann, säger Ola Engman.