Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Muskelbyggaren som bygger bågar

Söderhamns mest kände muskelbyggare har börjat bygga motorcyklar. Men till skillnad mot Jesse James och familjen Teutul i Orange County Choppers går det lugnt tillväga.
Robert Brolin ler och skrattar mer än skriker och vrålar.

Annons

Utanför garaget står den amerikanska pickupen parkerad. Innanför portarna finns flera muskelstinna, amerikanska bilar som väntar på att säljas. Bakom dem, allra längst in i garaget, står tre motorcyklar som väntar på en sista handpåläggning.

Roberts första bygge är nästintill färdig, den går till en kompis. De två andra till honom själv och hans pappa. Tidigare har Robert byggt om racerhojar, japanare, men att bygga H-D har alltid funnits i tankarna. Tre byggen är på gång och fler efterfrågas.

– Nu är det några fler som frågat om jag kan sätta ihop hojar åt dem. Vi får se, jag jobbar ju dagtid, så det blir i så fall på kvällar och helger.

Hela semestern gick åt till att skruva motorcykel. Det har gått över förväntan och Robert har fått blodad tand. Visst skulle han kunna tänka sig en fortsättning på mer kommersiell basis men då måste arbetet effektiviseras för att få ner kostnaderna.

– Skulle man ta ut timkostnaden blir det extremt dyrt, men nu är det en kompis som ska ha den.

Intresset för customisering av H-D har ökat i Sverige i takt med att Discovery Channels programserier blivit allt mer populära. Robert Brolins likheter med tv-deltagarna har gett upphov till en hel del kommentarer.

– Man har ju fått höra att; ”då får du köra tv-program sen; Söderhamn choppers”.

En serietillverkning skulle också innebära att börja göra ritningar. Nu kan Robert bygga cykeln efter bilder han formar i sitt huvud. Det är där han designar och korrigerar för att få rätt stuk.

Till sitt första beställningsjobb har han utgått från den stil kompisen ville ha, bred bak och smalare fram, i en lång, utstretschad look.

Motorcykeln är så lång att det var svårt att hitta ett tillräckligt lång "belt", den rem som går från växellådan till bakhjulet. Här finns varken kedja eller kardanaxel.

– Det är många dragracinghojar som kör med belt eftersom det håller så bra. Dessutom är det underhållsfritt, du behöver aldrig smörja och det finns ingen olja som stänker.

Den långa belten har han beställt med förstärkt cord för att vara säker på att det ska hålla med den kraftiga motorn, den största som tillverkaren Ultima levererar. Den är på 127 kubiktum, i svenska mått betyder det en cylindervolym på nästan 2,1 liter.

– De säger att den ska lämna 140 hästar på bakhjulet men det får man se när jag bromsat den. Den ska ge 200 newtonmeter så det är ett enormt vridmoment.

Med motorn på plats finns inte mycket utrymme kvar till ramen. Men motorn är stumt monterad istället för att vara upphängd på gummikuddar, vilket skulle ha gett större rörelser och då kunde motorn kanske ha slagit i ramen. Det innebär att den kraftiga motorns vibrationer fortplantas än tydligare.

Det är därför bra att fjädringen är mer avancerad. Robert har installerat luftfjädring som kan ställas in med en liten spak, efter tycke och smak.

– Det ska vara fjädring så det går att åka riktigt. De flesta i USA åker chopper, alltså stelbenare. De sätter fjädringen i sadeln i stället. De riktiga hårdingarna kör helt utan, men så får de ryggproblem också.

Att customisera är att designa efter eget huvud. Den långa motorcykeln, som fått namnet Skeletor, designas som ett skelett. Svanskotan och ryggraden är utskuren ur metall.

– Först ville vi försöka lackera ryggraden på tanken men jag har ju tillgång till vattenskärning inne på firman. På så vis blir effekten mer levande.

Framlyktan ska vara i form av en dödskalle men det är inte något som går att besikta med så den får bara användas vid utställningar.

Även om bygget gått bättre än förväntat har det funnits problem.

– Eftersom det är en så stark startmotor drog jag lite för tunna kablar till den så när den stod och tuggade lite innan den startade började det smälta. Då var det bara att börja om och dra nya kablar.

Bygga hoj är inte bara att designa och skruva. Det måste räknas också. Det vore ingen höjdare att ha byggt ett halvår för att upptäcka att den är svårkörd. En viktig sak att räkna på är det så kallade försprånget på framgaffeln.

Skeletor har en lång framgaffel och gör du den inte rätt så påverkas riktningsstabiliteten negativt.

– Sådana saker är viktiga. Stämmer de inte får du inte bra vägegenskaper.

Vad han ska göra när även de två andra cyklarna är färdiga vet han inte riktigt.

– Jag tänkte att jag skulle bygga en fat bobber av en Triumph, den ska bli ganska fet fram och ännu fetare bak. Mer street-fighterstuk.

Kraftiga motorer ska det vara. De amerikanska bilarna i garaget hör till ett företag Robert startat tillsammans. Power Import ska importera bilar från USA, de första är redan hemma. Där finns bland annat Corvetter och en pickup med Vipermotor.

Vad han skulle satsa på om han fick chansen att göra något av motorcykel och bilar på heltid vet inte Robert. Han är dock klar över att byggandet tagit över lite av mc-känslan.

– Jag tycker fortfarande om att åka hoj men nu har byggandet blivit en del av hojåkandet, säger Robert Brolin och skrattar.