Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Musiken i Forsablått: "Jag är själv förvånad över vissa låtar"

Kristoffer Sundman är kantor, jazzmusiker, och kompositören till musiken som har en viktig roll i föreställningen Forsablått som hade premiär på torsdagskvällen. Han lyssnade in maskinernas rytm och lät berättelsen leda honom till musiken.

Se också: Efter premiären av Forsablått - producenten lovar extra föreställning.

Se också: Publiken inför premiären av Forsablått: "Det kommer bli många tårar ikväll".

Se också: Scenografen om Forsablått: "Det kändes tajt att bara jobba mellan pelarna"

I samband med att regissör Cecilia Olsson och producent Ulrika Beijer tog med sig vissa nyckelpersoner för att titta på Holma-Helsinglands industrilokaler så var Kristoffer Sundman en av dem som ingick i sällskapet tillsammans med scenografen Sophie Knapp.

Lokalen var stor och ödsligt tom, två våningar hög med ett antal små järnluckor på övervåningen som gav lokalen en fängelseliknande känsla. Någonstans i en lokal intill stod en spinnerimaskin och gav ifrån sig ett rytmiskt läte som ekade genom lokalen.

– Det är ett ljud och en rytm som när jag komponerade kom med i musiken, säger Kristoffer Sundman som också är kapellmästare för orkestern under de utsålda föreställningarna av Forsablått.

Se också: Skådespelarna om Forsablått: "Det känns i hela kroppen"