Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vid sidan av allfarvägen

/
  • Lite större och lite snålare men inte dyrare än sin föregångare. Femte generationen Subaru Legacy kostar ungefär som en av rivalerna, Volkswagen Passat 4Motion.
  • En standard 1A-förarmiljö med viss guldkant i form av snitsigt formgivna instrumentrundlar och greppvänlig läderratt. Navigationssystem med pekskärm är tillval. Kvalitetsintrycket är gott på vissa håll, billigt på andra.
  • Det märks att Subaru lagt mer omsorg än brukligt på framstolarna. Provbilen har läderklädsel vilket är tillval. Baksätet är betydligt rymligare än i föregångaren och insteget större. I Legacy kombi kan bakre ryggstöden justeras för högre komfort.
  • Vidöppnande gap men ganska oregelbunden form på själva bagageutrymmet och inget lastskyddsnät eller andra lastsäkringsfunktioner. Tillåten maxlast 430-470 kg beroende på motor och utrustning.
  • Motorn ligger djupt nedsjunken i Subarus bilar eftersom de använder sig av boxermotorprincipen (motliggande cylindrar, som i gamla Folkvagnar samt alla Porsche 911). Tyvärr är varken tvålitersdieseln eller bensinmotorn på 2,5 liter några vidare spirituella kraftkällor.
  • Provbilarna var utrustade med sportpaket, vilket bland annat innefattar tröskelkjolar och 18-tumshjul.

Femte generationen Subaru Legacy ska ta Subaru ytterligare några steg på resan från krumelur till självklart val för svenska bilköpare och tjänstebilsförare. Lockbetena är bland annat större kaross och steglös automatlåda, men självklart har nya Legacy boxermotor och fyrhjulsdrift.

Annons

När någon påstår att alla japanska bilar är stöpta i samma form blir jag alltid fundersam. Har vederbörande verkligen tittat efter? Känt efter? Kört bilarna? Myten om den japanska likformigheten stämmer inte ens för Nissans och Toyotas bassortiment. Den som höjer blicken till Honda eller Subaru kan ana konstruktörer som haft roligt på jobbet och upptäcka tekniska lösningar som knappast är sprungna ur kliniska marknadsundersökningar.

På den svenska marknaden har Subaru alltid varit en marginell aktör, även om märket har en hängiven supporterskara. Hittills har det främst varit privatpersoner som köpt Subaru, men under åren 2004–2009 har andelen juridiska personer i köparskaran ökat från 6 till 35 procent.

Med nya Legacy hoppas den svenska generalagenten kunna göra en rejäl inbrytning på tjänstebilsmarknaden. Ett argument är att Legacy vuxit och nu kvalar in bland VW Passat och Volvo V70. Precis som sina fyra föregångare finns nya Legacy i både sedan- och kombiutförande, men i Sverige kommer den sistnämnda att stå i centrum.

Vi börjar provkörningen i en 2,0D Station med dieselmotor på 150 hk. Subaru gör ett stort nummer av sina boxermotorer, men dess värre känns den här pjäsen mest som en dieselmaskin från sent 1990-tal. Den är inte påfallande tyst eller mjukgående, inte särskilt stark eller smidig men åtminstone snål enligt tillverkarens uppgift: 6,1 liter/100 km vid blandad körning.

Legacy 2,0D säljs enbart med sexväxlad manuell låda som fungerar fint utom vid försök till riktigt snabba växlingar. Efter lunch byter vi till en bensindriven 2,5i Station som bara erbjuds med steglös automatlåda, Lineartronic kallad.

Till en början är det ovant att köra CVT-låda (continously variable transmission) eftersom motorns varvtal å ena sidan kan åka jojo vid konstant fart (för att kompensera backar exempelvis) och å andra sidan låser på det högsta effektivaste varvtalet och låter växellådan sköta hastighetsökningen vid fullgasacceleration. Lineartronic kan även ”växlas manuellt”, det vill säga spärras i sex förprogrammerade lägen, men då går vitsen med steglös utväxling förlorad.

Främsta fördelen med den steglösa tekniken är sparade bränsledroppar vilket bevisas av att den mindre bensinmotorn (2,0i, 150 hk, ej provkörd) enligt Subaru drar 8,6 liter/100 km med manuell låda men bara 8,1 med Lineartronic. På det hela taget är Lineartronic en positiv bekantskap, det gäller bara att inte irritera sig på det ”bakvända” beteendet.

Tyvärr upplevs 2,5-litersmotorn i likhet med dieseln inte vidare spirituell. Vridmomentet är lågt i förhållande till motorstorleken, 229 Nm (riktvärde för moderna bensinmotorer utan överladdning är 100 Nm per liter slagvolym), och effekten följaktligen heller inte hög (167 hk vid 6 000 varv/min). Bränsleförbrukningen påstås dock vara lika låg (8,1 l/100 km) som för tvålitersmotorn.

Med valet av växellåda följer även två helt olika fyrhjulsdriftsystem. Manuella bilar har en enkel men beprövad 50/50-fördelning med en viskodiffbroms mellan hjulaxlarna. Av erfarenhet vet vi att det systemet ger både roliga och förutsägbara vinteregenskaper. Lineartronic-bilarna har en lamellkoppling som i grundläget fördelar 60 procent av momentet till framhjulen men som kan justera och anpassa drivningen efter förhållandena.

Alla provkörningsbilar har sportpaket (45 000 kr) som bland annat inkluderar 18-tumshjul och stötdämpare från Bilstein. Eftersom Legacy överhuvudtaget inte är sportig för övrigt blir kompositionen skev. Gissningsvis är både fjädringskomfort och ljudnivå behagligare i bilar utan sportpaketet.

Att Legacy vuxit märks inuti där i synnerhet baksätet blivit riktigt rymligt. I kombimodellen kan ryggstödets vinkel justeras så att passagerarna kan halvligga. Ett av Subarus tidigare signum – ramlösa sidorutor – har skippats vilket medgivit att bakdörrarna kunnat göras större.

Framstolarna är bekväma åtminstone under våra timmar på Roslagsvägar och standardutrustningen hög (eljusterbar förarstol, klimatanläggning, blåtand för mobiltelefonen, bixenon-strålkastare, cd-växlare med mera). Dessutom ingår fri service i tre år/6000 mil.

Nya Legacy befäster intrycket att Subaru går sin egen väg ett stycke vid sidan om den japanska huvudleden. Frågan om vad det egentligen är värt ska vi återkomma till i ett riktigt test.

SUBARU LEGACY STATION

Modell: Femsitsig, femdörrars kombi
Säljstart: 10 oktober.
Mått, cm: L 478/B 178/H154 cm.
Tjänstevikt: ca 1 540 – 1 660 kg.
Släpvagnsvikt B-kort: 1 425 – 1 570 kg.
Släpvagnsvikt E-kort: 1 500 – 1 800 kg.
Motor 2,0D: 4-cyl dieselmotor med turbo, common rail. Cylindervolym: 1 998 cm3. Max effekt 150 hk vid 3 600 varv/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 800 – 2 400 varv/min.
Motor 2,5i: 4-cyl bensinmotor. Cylindervolym 2 457 cm3. Max effekt 167 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 229 Nm vid 4 000 varv/min.
Kraftöverföring 2,0D: Sexväxlad manuell. Fyrhjulsdrift med 50/50-fördelning och viskodiffbroms mellan hjulaxlarna.
Kraftöverföring 2,5i: Steglös automatlåda med sex programmerade, låsbara steg. Fyrhjulsdrift via hydraulisk lamellkoppling, i grundläget 60/40-fördelning.
Prestanda 2,0D: Acc 0 – 100 km/h 9,6 s, toppfart 203 km/h (2,5i: 10,3 s, 205 km/h).
Bränsleförbrukning blandad körning 2,0D: 6,1 l/100 km (2,5i: 8,1 l/100 km).
CO2-utsläpp 2,0D: 161 g/km (2,5i: 188 g/km).
Konkurrenter: Audi A4, Volkswagen Passat, Volvo V70.

LEGACY MED GASDRIFT TILL VÅREN

Ett välvässat vapen i kampen om tjänstebilskunder får Subarus svenska generalagent till våren då en Legacy 2,5i Lineartronic konverterad för gasdrift lanseras. Enligt uppgift ska lastutrymmen etc vara identiska med den bensindrivna versionen. Även den något höjda ”skogsmullemodellen” Subaru Outback kommer att erbjudas med gasdrift. En tuff utmaning för etanoldrivna Saab 9-3X.
Till våren kommer även en turboversion av 2,5-litersmotorn på 265 hk och 350 Nm.

Mer läsning

Annons