Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Toyota vill satsa på vätgas

/
  • Toyotas vätgasbil Mirai kommer till Sverige 2017. Den visade i våras på Genève bilsalong.

Nu satsar även Toyota på vätgas.
Om två år kommer Toyotas första bränslecellsbil Miriai att finns på den svenska bilmarknaden.

Annons

– Men vi behöver en fungerande infrastruktur, det har vi inte i dag, säger Bengt Dahlström, informationschef hos Toyota i Sverige.

Hittills är det bara Hyundai som har erbjudit vätgasbilar i Sverige.

Men inom bilbranschen är det mycket på gång. Totalt nio biltillverkare arbetar med tekniken.

Vätgas framställs från förnyelsebara energikällor är ett helt fossilfritt fordonsbränsle.

Ett bränslecellsfordon drivs av el och det enda utsläppet är vatten som uppstår genom en kemisk reaktion i bränslecellen. En bränslecell kombineras alltid med ett batteri i fordonen.

I Stockholm öppnas snart en vätgasmack på Arlanda och under året byggs en vätgasmack i Göteborg.

Sandvik testar bränslecellsbilar från Hyundai. Bolaget jobbar med att utveckla material till bränsleceller och bjöd nyligen statsminister Stefan Löfven på en åktur.

Bränslecellerna som fylls med vätgas är mycket dyra. Sandvik en spännande lösning på gång.

– Det sker en snabb teknisk utveckling och om fem år har vi billigare tankar med upp 65 mils räckvidd, tror Bengt Dahlström.

Toyota vill driva på utvecklingen och hoppas att Stockholmsorådet har fyra gasmackar om två år.

– Stockholms taxibilar skulle kunna köra på vätgas utan problem, säger Dahlström.

Toyota går inte in med några pengar i uppbyggnaden av infrastrukturen. I stället är de lobbyister.

– Vi vill vara med och ta ett ansvar mot en fossilfri bilmarknad, säger Bengt Dahlström.

Men då måste frågan ha lösts om hur det blir med beskattning på vätgasen och hur bränslet ska skötas. Gasen kan fraktas på lastbil eller framställas på plats genom elektrolys.

Den första vätgasbilen rullade i Sverige redan 1985. Uppfinnaren och miljökämpen Olle Tegström i Härnösand byggde en vätgasbil baserad på en Saab 900. De rullade i några år, men glömdes snabbt bort.

Mer läsning

Annons