Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storsläggan

/

Opel har lyckats med att krydda sin storkryssare med extra peppar. Resultatet är en snabb och stadig familjefraktare.

Annons

Opel Insignia OPC riktar sig inte till finniga slynglar som med kepsen bak och fram kör rödljusrally genom citykärnan. Insignia är en familjebil och även den stöddigaste varianten ska stryka medelåldern medhårs.

När en lucka öppnas i ytterfilen på motorvägen ut ur Frankfurt får vårt exemplar för ett ögonblick löpa linan ut. En melodisk avgasbas blir snabbt argare med stigande varvtal och mätaren sniffar på 250 km/h innan vägbanan åter fylls av pendlarpöbel. Bromsarna skalar snabbt ned farten och aldrig darrar vår Opel på manschetten.

På motorvägen ligger bilen som murad vid asfalten, i ratten känns inte minsta vingling. Rüsselsheims ingenjörer har gjort genomgripande förändringar i OPC-versionen. Den kanske största nyheten kallas HiPerStrut, där styrspindeln separerats från det främre fjäderbenet. Det har två fördelar: dels kan spindellederna placeras mer fritt och därmed ge gynnsammare styrgeometri, dels behöver inte hela fjäderbenet vridas med rattutslaget vilket betyder minskad friktion och förbättrad kontroll.

Det är inte heller den enda tekniska karamellen. Framvagnens hjälpram är förstärkt, fyrhjulsdriften med Haldexkoppling skickar mer kraft till bakhjulen och bakaxeln har en elektroniskt styrd lamelldiffbroms. Jämfört med resten av Insigniafamiljen har OPC hårdare fjädrar, styvare bussningar och ny mappning av de adaptiva stötdämparna.

V6-motorn matas med en twin scroll-turbo och laddar max 0,9 bar. Men trots 325 hk uteblir den verkliga sensationen. Tjänstevikten snuddar vid två ton och fartökningen blir frisk snarare än fenomenal.

Vi lotsas av navigatorn till Opels testcenter i Pferdsfeld väster om Mainz. Ett koppel instruktörer ska åka med oss journalister runt en kort bana. En flock bilar står uppradade längs asfaltskanten och det slår mig att Insignia ser mindre ut än den egentligen är. De avsmalnande ändarna och stora hjul hjälper till.

I OPC-utförandet har Insignia ny front med hajtandsintag för luften och en bakdel med rejäla avgasutblås. Karossen ligger lågt, 20 millimeter lägre än sina billigare syskon. Kupén är svart. Panelen i svart plast har dekorinlägg i än svartare plast. De enda avbrotten är några kromade plastbitar runt dörrhandtag och växelspak, samt vita sömmar i den svarta läderklädseln. Det ser lite ostädat ut, som om Opel försökt trycka in så många stilelement som möjligt på för liten yta. Som om det inte vore nog är stora delar av rattgreppet klätt med kromplast.

Men Recarostolarna erbjuder storartad sittkomfort. Inställningsmånen tycks oändlig och trots rejäl skålning känns stolarna aldrig obekväma. Tvärt om, det finns knappt motsvarighet på marknaden. Min tur på banan. Föråkarbil brukar betyda mjölkig framfart, tänker jag besviket, men Sacha Bert i bilen framför sätter av i ett tempo som överrumplar mig totalt. Full gas! De första kurvorna, där jag inte vet åt vilket håll det kommer att svänga härnäst, blir ett sammelsurium av rattrörelser för att förtvivlat hålla kvar bilen på banan. Men så faller saker och ting på plats och jag kan koncentrera mig på vad bilen säger. Och det är inte mycket.

Insignia OPC har kanske tagit komfortuppdraget på för stort allvar, någon riktig nerv infinner sig aldrig. Balansen är bra med måttlig understyrning och nog går det att köra ganska fort, men kommunikationen är fadd, lådan tillåter inga elaka växlingar och pedalstället är alltför spatiöst för fotfint lirande. Styrningen solkas av den gräsliga ratten. Som kontrollorgan för framhjulen är den alldeles för stor och de kromade bitarna stör greppet.

Ändå har jag hjärtans roligt. Chassit är hyssfritt och blir spåret för rakt styr bilen in lite till om man släpper på gasen. I hårdaste läget, ”OPC”, stöttar stötdämparna den tunga karossen på ett övertygande sätt. Stolarna, som ute på vägen var vilsamt komfortabla, kramar mina bilringar så att de inte faller ur greppet.

Nu tonar bilden fram av hur väl Opel lyckats med sitt uppdrag. Målet var aldrig att göra Insignia till en hårdkokt racerbil, utan att krydda sin största kryssare med extra peppar. Resultatet är en snabb och stadig familjefraktare, kan jag få den med annan ratt tack?

FAKTA Opel Insignia OPC

Pris från: 418 900 kr.

Modell: Fyrdörrars sedan.

Säljstart: i höst.

Mått, cm: 497/193/142.

Tjänstevikt: 1 880 kg.

Motor: 6-cyl bensinmotor (V6), turbo. Cylindervolym 2 792 cm3. Max effekt 325 hk vid 5 250 r/min. Max vridmoment 435 Nm från 1 600-5 250 r/min.

Prestanda: Acc 0–100 km/h 6,0 s. Toppfart 250 km/h.

Bränsleförbrukning blandad körning: 11,4 liter/100 km.

Konkurrenter: Audi S4, BMW 335i.

Mer läsning

Annons