Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stock Car-klenod i Segersta

/
  • Klart för start i ett heat på en Stock Car-tävling någonstans i södra Hälsingland på 1950-talet.
  • En funktionär kollar att föraren är regelrätt i ordning för start på ett heat i en Stock Car-tävling.
  • En Stock Car-bil inspekteras av nyfikna i samband med en tävling på 1950-talet.
  • Sven Hansson och Per-Anders Andersson var två av ägarna till Stock Car-bilen Morfar Jinko. Det var genom bakrutan man tog sig in i bilen.
  • Sven Hansson begrundar ödet som hans gamla Stock Car-bil genomgått.
  • Så här kunde det se ut på de amerikanarna ombyggda till Stock Car-bilar.
  • Stock Car-bilen i Segersta som synes ordentligt förstärk med grova järnrör.
  • Inredningen i Stock Car-bilarna var minst sagt spartansk.
  • Här satt en gång en ratt.
  • Per-Anders Andersson och Sven  Hansson minns tillbaka hur de rattade sin Morfar Jinko på sjöisarna i södra Hälsingland.
  • En gemytlig bild från svunna tider med pick nick i det gröna.

På 1950-talet och början av 1960-talet var Stock Car en populär form av motorsport. De flesta Stock Car-bilar är säkerligen sedan länge borta. De fick sluta sina dagar på skroten. Men åtminstone en finns kvar, även om den sett sina bästa dagar. Den står på Lars Hanssons gård i Segersta.

Annons

Det var i mitten av 1950-talet som fyra glada Segerstagrabbar började fundera på att börja köra Stock Car. Efter en tidsledande hittade de också en Chevrolet som var ombyggd till Stock Car-bil. De köpte den av Borgströms Plåt i Kilafors. Året var 1956.

De fyra var Sven och Karl-Erik Hansson, Per-Anders Andersson och Henry Nilsson. Hur mycket de betalade för bilen kan varken Sven Hansson eller Per-Anders Persson säga i dag.

- Nej, jag vet bara att jag inte hade något körkort då. Det fick jag först 1957, förklarar Per-Anders Andersson.

Chevan var av årsmodell 1936 eller möjligen 1937. Och alltså ombyggd till Stock Car. Och en Stock Car-bil var en bil som var ordentligt förstärkt med invändig båge kraftiga järnrör, fastsvetsade dörrar utan glas. Man tog sig in i bilen genom att klättra in genom bakrutan.

Invändigt var också det mesta borta. enbart förarstolen och bensintanken ersatt med en motorcykeltank eftersom man inte fik ha mera bensin i bilen än vad som gick åt under ett heat. Föraren skulle vara fastspänd med bälte och försedd med hjälm.

- Vi körde bara på vintern. På upplogade bana på sjöisar. En hel del tävlingar gick på Florsjön och i Stene, berättar Sven och Per-Anders.

- Tränade gjorde vi på Björktjärn här i Segersta där vi plogade upp en egen bana och där var många ungdomar och tittade på.

De fyra grabbarna turades om att köra. i vilken turordning minns de inte idag. Men det verkade inte som om de hade några problem med att kamma överens.

- Det var ju flera heat under en tävlingsdag. Och varje tävling slutade alltid med ett rövarheat där alla som kunde fick vara med, konstaterar Per-Anderson.

- Det var mycket gamla fina bilar som blev förstörda genom det här, påpekar Sven Hansson.

Stock Car-bilarna skulle ha namn och Segerstagrabbarnas bil döptes till Morfar Jinko, en fiktiv person i radioprogrammet Snurran. Till och från tävlingarna kördes Stock Car-bilen på lastbilsflak. Och under veckorna gällde det att meka för att få bilen funktionsduglig till nästa tävling.

- Toppen sprack för oss en gång. Men vi hittade en begagnade på en skrot i Arbrå och bytte. Dessutom läckte kylaren. Men det var inga problem . Vi hade en isborr med oss så mellan heaten var det bara att borra ett hål i isen och fylla på nytt vatten, berättar Sven Hansson.

När Morfar Jinko tävlat färdigt blev den först stående på gården i Segersta. Sedan hamnade den ute i skogen där ventilkåpa, förgasare, ratt och elprylar försvann. Stoppningen i sätet är också borta.

Men för några år sedan tog Sven Hanssons son Lars och fraktade hem Morfar Jinko till sin gård. En tanke var då att möjligen kunna ställa bilen i ordning igen. Men mer än en tanke har det ännu inte blivit.

Mer läsning

Annons