Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart dags för 2000-milaservice!

/
  • En Amazon som vårdas rullar med lätthet 50 000 mil, gärna ännu mer. Ola Andersson har alltså mycket kvar att ta ut ur sin 1800-milare...
  • Mätarställning: 1796 mil. Ettusensjuhundranittiosex!
  • Kylfläkten har fnasat i kanten på papperslappen för kylvätskan, det enda som blivit nött.
  • Det doftar fortfarande nytt i bagageutrymmet efter 44 år. Bilen kunde lika gärna varit uttagen igår. Den som limmade gummilisten i kofferten 1965 hade för stor pensel och noggrannare än så var man kanske inte då.
  • Nyskicket går ner på mikroskopnivå...
  • Säkerhetsbälten införde Volvo 1958. Sittriktiga stolar och inredning av galon kom 1965.
  • Oanvända verktyg följde med i köpet.
  • I ett köksskåp i det hus där ägaren bott hittades originalnummerskyltarna med AB-nummer.

Ola Andersson förstod först inte vilken unik bil han snubblat över, det tillverkades ju nästan 100000 Amazoner 1965. Men hur många har fortfarande 2000-milaservicen ogjord?

Annons

Tio grader Celsius. Denna specifika temperatur bevarar absolut bäst en Volvo Amazons ursprungliga fräschör. Kondensen, bilplåtens såväl som alla inredningstextiliers nemesis, står totalt maktlös vid en konstant temperatur på 10 grader. Varken rost eller mögel förmår bita sig fast, inte ens nafsa.

Detta påstående kanske inte är vetenskapligt bevisat men Ola Anderssons extremt välbevarade exemplar av Volvo Amazon är det bästa av exempel.

Den här bilen som därtill är ett unikum när det gäller originalutförande borde vara oundgänglig som jämförelsematerial för varje originalrenoverare. Allt finns på sin ursprungliga plats sedan 1965. Till synes helt oförvanskat. Mätarställningen har stannat 17?960 km. Knappt 1?800 mil!

Hur hittar man så nyligen som 2007 en sådan raritet?

– Vi tog en liten biltur, berättar Ola Andersson enkelt. Stannade till i Norrtälje och stötte på min gamle skollärare. Bytte några fraser, sedan sade han sig veta om något för mig som gillar gamla bilar. Det var något om en gammal Volvo.

Volvon visade sig vara en vit Amazon, eller Volvo 121 som den rätteligen heter. En av nästan 100?000 tillverkade sextiofemmor, en av de 47?168 som såldes i Sverige.

I 23 år hade den blivit stående i ett villagarage, som följd av en familjetragedi. Innan dess hade bilen dessutom körts ytterst sparsamt.

Tiden hade tagit en paus medan bilen sakta höljts i damm. En sträng av ytrost sträckte sig över tak och baklucka, orsakad av en gammal fuktig kabel i garagetaket. I övrigt såg den väldigt välbehållen ut tyckte Ola.

– Du kan väl ge ett bud på bilen så ska jag se till att advokaten får veta det, menade skolläraren.

Detta hände alltså sommaren 2007. Olas bud tillsammans med hans ödmjuka framtoning gav resultat. Den 4 april 2008 kunde Ola Andersson hämta den vita Amazonen till sitt hem i Byle Sjöskog utanför Norrtälje.

– Det var rätt, blir svaret på den givna frågan om priset. Förstärkt av en pillemarisk blick.

Ola hade gjort det där FYNDET som vi alla drömmer om. Och här står vi alltså framför en blänkande Volvo Amazon från 1965 och frasen ”helt i originalskick” får äntligen sin rätta innebörd. Hur många gånger man hört den?

På punkt efter punkt ser bilen ut att ha rullat ut från försäljningshallen igår: Elkablar i klara färger, blanka skruvar utan rost eller oxid vart ögat når. Vi klämmer på till synes purfärska gummilister under motorhuven, låt vara för att de kletades på med överflöd av lim på monteringsbandet 1965, och på plåten längst ner innanför grillen skymtar några kritstreck.

 

– Där har någon montör skrivet sina initialer efter kontroll av hopsättningen, säger Ola. Att de finns kvar måste vara unikt, menar han och stoltheten i rösten kryper fram.

– Det enda som är bytt på bilen är tio centimeter bensinslang framme vid förgasaren och batteriet som inte klarat sig, hävdar Ola bestämt.

Avgassystemet och däcken är de ursprungliga. Bensinen i tanken är fortfarande blyad, ihälld i mitten av 1980-talet.

Det mest häpnadsväckande är ändå doften som slår emot en när dörren öppnas. Inne i kupén luktar det intensivt och oförfalskat av galon i sin absolut renaste form. Inte någon bildoft som de flesta av oss förmodligen minns från uppväxten, den som uppblandad med unken kokosmatteisolering, mjukvåta gummimattor och solstekt bakelitratt kan uppfattas som en smula kväljande.

Här drar man enbart in – galon!

– Enligt Amazonklubben finns det bara en känd bil i Sverige som gått mindre, påpekar Ola.

Det är en inte enbart avundsvärd situation Ola Andersson befinner sig i. Rädslan att något ska hända bilen lurar hela tiden i bakhuvudet, samsandes med en längtan efter en Ford Mustang -65. Sedan är det ju det där med en läckande bromscylinder baktill.

Byts den kommer bilen inte längre att vara helt i originalskick...

Mer läsning

Annons