Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skippa spriten för diesel

/
  • Ford C-Max fick en ansiktslyftning förra året och då uppgraderades kvalitetskänslan avsevärt. Den finns bara i femsitsigt utförande. Med dieselmotor på 136 hk och den nya PowerShift-växellådan är den en trevlig familjekombi.
  • Förarplatsen är lätt att ta till sig. Det går att växla manuellt med dubbelkopplingslådan men det tröttnar man ganska snabbt på eftersom automatiken sköter jobbet så bra.
  • Tre i bredd funkar även om det inte är bekvämt.
  • Om bara två personer ska färdas i baksätet kan tillvaron göras drägligare genom att mittplatsen fälls undan och de två ytterstolarna centreras en smula i bilen.
  • Men i
  • PowerShift kallar Ford sin automatiserade manuella växellåda med dubbla kopplingar. Tack vare koncernsamarbete erbjuds samma växellåda även i några Volvo-modeller. Audi och Volkswagen var tidigt ute med tekniken som nu spridit sig hela vägen till BMW och Porsche.

Ford C-Max säljer bäst med etanolmotor men när statens miljösubventioner nu försvinner framstår dieselversionen som betydligt vettigare.

Annons

Tillsammans med hushålls-suven är flexibilen den biltyp som utvecklats mest på senare år. Det var Renault som ”uppfann” klassen med Scènic för knappt 15 år sedan och i dag har de flesta tillverkare minst en flexibil på programmet.

Suven och flexibilen har den lite högre sittpositionen gemensam, det är många som upptäckt fördelarna med bättre sikt och lättare insteg i en bil som är aningen högre. Den som väljer en suv får stå ut med ilskna blickar och retliga kommentarer om monstertruckar medan flexibilsägaren är i princip immun, trots att den reella skillnaden i miljöpåverkan är liten.

Ford C-Max bygger på Focus och delar därmed även bottenplatta med Volvo C30/S40/V50. Den presenterades i sin nuvarande form 2005 och genomgick en ansiktslyftning 2008.

Tack vare svenska subventioner har etanolversionen varit den bäst säljande i C-Max-programmet men i takt med att förmånerna nu försvinner kommer nog Ford att få allt svårare att argumentera för detta ganska trista motoralternativ med sina 125 spritindränkta hästkrafter.

Då känns tvålitersdieseln på 136 hk och 320 Nm betydligt trevligare. Det är en lagom stark motor med god körbarhet på alla varvtal och en tilltalande förbrukning enligt EU-normen på 5,7 liter/100 km vid blandad körning.

 

Med Fords nya PowerShift-låda, en i grunden manuell växellåda med dubbla kopplingar och automatfunktion, stiger förbrukningen något till 5,9 liter. I realiteten kan det mycket väl bli tvärtom eftersom den sexstegade lådan alltid ser till att motorn har rätt varvtal.

Växellådan är utvecklad tillsammans med välkända Getrag och är ett svar på Volkswagenkoncernens lyckade satsning DSG, Direct Shift Gearbox, som nu funnits på marknaden i flera år.

Fords PowerShift-låda kostar ?13 800 kronor extra och finns bara till just tvålitersdieseln. Den arbetar mycket smidigt, växlingarna är knappt märkbara och lådan hänger oftast med på förarens intentioner vid exempelvis omkörningar. Att det inte handlar om en vanlig automatlåda med momentomvandlare märker man egentligen bara vid start i backe och att den reagerar med en liten fördröjning när växeln just lagts i.

C-Max är en vettigt komponerad bil. Ford har struntat i att försöka få rum med fler platser än fem trots att flera konkurrenter satsat på sjusitsiga varianter av sin flexibilar. Vill Fordkunden ha mer plats hänvisas denne till den större S-Max som delar plattform med Mondeo.

Ford har heller inte lagt ned tid på att skapa en sätesfällningslösning som i till exempel Opel Zafira där stolarna kan trollas ned i lastgolvet. I C-Max kan man fälla undan som i en vanlig kombi, eller plocka ur sätena helt och var för sig.

Benutrymmet med tre baksäten i bredd är inte särskilt imponerande men mittsektionen kan fällas undan och därmed ge mer plats åt de två yttre sätena som då kan skjutas bakåt ungefär en decimeter. Bagageutrymmet drabbas då givetvis i motsvarande mån.

Första Focusgenerationen fick mycket beröm för sina underhållande köregenskaper. I denna andra generation har skärpan minskat men fortfarande hör C-Max till de trevligaste körupplevelserna i klassen. Provbilen är utrustad med 17-tumshjul med 45-profilsdäck –  det gör den onödigt studsig på sämre vägar och dessutom bullrigare på alla underlag.

Priserna för C-Max börjar strax över 170 000 kronor för 1,6-litersbensinaren med 100 hk. 2,0 TDCi med PowerShift-låda kostar från 226 400 kronor och då är utrustningsnivån klart godkänd. Konkurrenterna ligger i samma härad, det stora utbudet håller priserna nere och utrustningsnivåerna uppe. Bland flexibilarna är det extra tydligt att det är köparens marknad just nu.

FORD C-MAX TITANIUM 2,0 TDCi POWERSHIFT

Pris, kr från: 249 600. 

Modell: Flexibil.

Säljstart: Finns nu.

Mått, cm: L 439/B 183/H 160.

Tjänstevikt: 1 530 kg.

Släpvikt: 1 500 (1 470 med B-kort).

Motor: Direktinsprutad turbodiesel på två liter. Cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 varv/min.

Prestanda: Acc 0–100 km/tim 10,1 s. ?Toppfart 197 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: ?5,9 liter/100 km.

CO2-utsläpp: 159 g/km.

Konkurrenter: VW Touran, Renault Scénic, Toyota Verso, Nissan Qashqai med flera.

Mer läsning

Annons