Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rostskydd: BMW och Ford har rättat till misstagen

/
  • Ingen vacker syn. Vi Bilägares Mazda6 årsmodell 2002 var helt sönderrostad i hjulhuskanterna efter bara tre års brukande.

BMW och Ford lät utföra tätningen av fogar i dörrar, luckor och motorhuv innan karosserna grundlackades och det får man sota för i dag, allra helst för årsmodellerna 2002–2003. Misstaget rättades dock till och för årsmodellgruppen 2004–2005 var de här problemen undanröjda, båda för BMW 5-serien och Ford Mondeo.?

Annons

Detta och mycket annat går det att ta del av i Sverea KIMAB:s senaste rapport om rostskador på bilar som rullat på saltade nordiska vägar i tre–sex år. Bakom undersökningen står det som tidigare hette Korrosionsinstitutet och Institutet för Metallforskning.

1 074 krockskadade bilar har samlats in för att få ett brett underlag. Genom att såga ut förutbestämda karossdelar går det att analysera på vilket sätt och i vilken omfattning rosten angripit olika bilmodeller.

Design, materialval, ED-lack (grundlack) med god vidhäftning, limfogar och tätning samt förekomsten av rostskyddsmedel är avgörande för hur de olika modellerna klarar sig. Här noteras stora skillnader mellan fabrikaten.

– Trots allt har rostskyddet på bilar blivit något bättre jämfört med den förra undersökningen för fyra år sedan, säger projektledare Bo Rendahl. De största framstegen har gjorts för att skydda bakskärmarna som i allt större utsträckning nu har limmade plåtomvikningar.

Vissa märken och modeller utmärker sig till det sämre, vilket vi tidigare också varnat för i Vi Bilägares tester där vi också gör en helhetsbedömning av rostskyddet under bilen. Mazda6 och Ford Focus är kända problembilar från de här årsmodellgrupperna. På Vi Bilägares långtest-Mazda hade rosten fullkomligt angripit de bakre hjulhuskanterna efter bara tre år.

I rapporten konstateras det att spaltytorna i bakskärmen och tröskellådan inte är helt täckta med ED-lack och att rostskyddsmedel saknas. Limmet i plåtomvikningarna är inte tillräckligt för att ge bra skydd.

Mazda har vidtagit åtgärder och för årsmodellgruppen 2004–05 ser det bättre ut, men ytrost observeras ändå i tröskellådor och dörrar.

Förbättringar noterar framför allt BMW 5-serien och Ford Mondeo. Metoden med att lägga tätningen före ED-doppet var helt misslyckat. Tätningen blev spröd och sprack och fukt letade sig in med stora rostangrepp som följd i bakluckor och dörrar. Detta rättades dock till och för årsmodellgruppen 2004–05 rankas till och med BMW 5-serien som bästa bil av undersökta modeller.

Andra bilmodeller med särskilt undermåligt rostskydd är Chevrolet Trans Sport (katastrofalt angripna tröskellådor) och Hyundai Santa Fe (dörrar, huv, baklucka).

Mercedes hör till de märken som gjort stora framsteg jämfört med förra undersökningen då bland annat E-klass 2000–01 ingick i materialet. Men även i årsmodellgruppen 2002–03 noteras ytliga rostangrepp på dörrar och i bakskärmar och i tröskellådor. Från 2004 ser det trots allt mycket bättre ut.

– För att reducera riskerna borde bilar som saknar rostskyddsmedel  få en så tidig behandling som möjligt, helst redan i importhamn, säger Bo Rendahl. Bilar som har bra rostskydd och god behandling behöver troligtvis inte åtgärdas under de första sex åren.

Så mycket rostar din bil

Årsmodell 2002–2003

1.    Audi A4    0,02
2.    Volvo 70-serien    0,04
3.    VW Golf    0,06
4.    Mercedes C-klass    0,07
        Opel Astra    0,07
        Renault Mégane    0,07
7.    Volvo 40-serien    0,08
8.    VW Passat    0,09
9.    Mitsubishi Carisma    0,12
10.    Skoda Octavia    0,17
11.    Nissan Micra    0,21
        Peugeot 307    0,21
13.    Citroën C5    0,22
        Saab 9-5    0,22
15.    Fiat Punto    0,25
16.    Saab 9-3    0,28
17.    BMW 3-serie    0,34
18.    Toyota Corolla    0,35
19.    Mercedes E-klass    0,47
20.    BMW 5-serien    0,59
21.    Ford Mondeo    0,65
22.    Seat Ibiza    0,70
23.    Ford Focus    0,88
24.    Mazda6    1,24
25.    Chevrolet Trans Sport    1,64

Årsmodell 2004–2005

1.    BMW 5-serien    0,01
2.    Nissan Micra    0,02
        Renault Mégane    0,02
        Volvo 40-serien    0,02
5.    Ford Mondeo    0,03
        Peugeot 307    0,03
        Saab 9-3    0,03
8.    Fiat Punto    0,04
        Volvo 70-serien    0,04
10.    Opel Astra    0,05
        Saab 9-5    0,05
12.    Skoda Octavia    0,06
13.    Citroën C5    0,08
        VW Golf    0,08
15.    Mercedes A-klass    0,11
16.    VW Passat    0,13
17.    BMW 3-serien    0,21
18.    Toyota Corolla    0,24
19.    Hyundai Tucson    0,28
20.    Ford Focus    0,39
21.    Kia Picanto    0,43
22.    Hyundai Santa Fe    0,96

Fotnot: Skalan av graden för rostangrepp används för beräkning av medelbetyget hos de olika bilmodellerna. Rostangreppen delas in djupa punktangrepp i basmetallen, ytliga rostangrepp och obetydlig rost. Medianbilen 2002–03 får ett medelbetyg på 0,22 och för 2004–2005 ett medelbetyg på 0,05.

Mer läsning

Annons