Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Peugeot 5008: Sympatisk dubbelnolla

/
  • Nya Peugeot 5008 bygger till stor del på samma teknik som Citroën C4 Picasso och börjar säljas i Sverige en bit in på nästa år.
  • Förarplatsen är både trivsam och elegant och kvalitetsintrycket är ett snäpp upp jämfört med tidigare Peugeot-standard. Merparten av knappar, reglage och andra detaljer känns igen från 3008-modellen.
  • Ett stort panoramaglastak ingår i priset om man väljer till Premium-paketet. Sjutums färgskärmar i nackskydden finns som tillval, liksom trådlöst internet som tankas hem genom att mobiltelefonens SIM-kort placeras i ett speciellt uttag.
  • Sittdynorna på mittenradens ytterstolar kan vikas upp mot ryggstödet, precis som på en biofåtölj. Det förenklar insteget till de båda stolarna längst bak, men ger också möjlighet att frakta höga föremål stående på kupégolvet.
  • Extrastolarna längst bak är mest lämpade för barn och småvuxna och viks upp ur lastgolvet med ett enkelt handgrepp. Med alla stolar ockuperade är bagagevolymen blygsamma 210 liter. Men det går också att få med sig rejält med last. Fälls alla stolarna bak ryms hela 2 506 liter.

Först kom 1007, 4007 och 3008. Nu är det dags för 5008. Peugeot utökar i början av nästa år sin modellflora med ännu en dubbelnolla. Bakom den nya sifferkombinationen döljer sig en kompakt familjefraktare med plats för sju och första intrycket är sympatiskt. Nya 5008 erbjuder såväl fina köregenskaper, skön åkkomfort som smart flexibilitet.

Annons

Föregångaren till den nya 5008 hette Peugeot 807 och var resultatet av ett samarbete mellan Peugeot/?Citroën (PSA) och Fiat/Lancia.

Fyra i grunden identiska bilar togs fram och marknadsfördes, med minimala skillnader, under fyra olika varumärken. I Sverige såldes, utöver 807-modellen, även Citroën Evasion och Fiat Ulyssé. På kontinenten fanns bilen även med beteckningen Lancia Phedra.

Även nya Peugeot 5008 har en teknisk tvilling, i form av koncernkusinen Citroën C4 Picasso. Där-ifrån har bland annat det smarta och mycket flexibla stolsystemet hämtats.

De tre sätena på mittraden kan både skjutas i längsled och med ett enkelt handgrepp fällas ned i golvet. Dessutom kan sittdynorna, på bio-manér, vikas upp mot stolryggen. Sammantaget ger det lastvariationer utöver det vanliga.

Under lastgolvet längst bak döljer sig två uppfällbara extrasäten, som är mest lämpade för barn eller kortvuxna. Peugeot 5008 är, precis som konkurrenterna, snarare 5+2-sitsig än fullt sjusitsig. Och mer kan man kanske inte begära med tanke på att bilen inte mäter mer än drygt 4,5 meter mellan kofångarna.

Även under skalet är den nya Peugeoten i princip identisk med C4 Picasso och det är inte det sämsta. Fjädringskomforten är mycket behaglig, även när 5008 körs lätt lastad, och väghållning och kurvegenskaper håller en för biltypen hög klass.  

Vår provbil var försedd med den lilla dieseln på 1,6 l/110 hk och den imponerar med fin råstyrka, smidig motorgång och human bränsleförbrukning. Det spontana intrycket är att 1,6-litersdieseln gott och väl räcker för bilen.

Men för den som vill ha något annat under huven finns ytterli-?gare fyra motoralternativ att välja mellan: 1,6 l bensin/120 hk, 1,6 liter bensinturbo/156 hk, 2,0 l diesel/150 hk och 2,0 l diesel/163 hk.

Till skillnad från Peugeot 807 har 5008 en unik kaross, som inte har många penseldrag gemensamma med koncernkusinen C4 Picasso. Även inredningen är specialskräddad för Peugeoten och på den punkten har många detaljer lånats från den mindre 3008-modellen.

Det gäller speciellt förarplatsen där det mesta känns igen från 3008 och det är ett gott betyg. Kvalitetskänslan är ett snäpp upp jämfört med tidigare Peugeot-standard och intrycket när man sätter sig bakom ratten är smått exklusivt.

Utrustningsnivån är godkänd redan i svenskt grundutförande. Men till 5008 finns även en hel radda mer eller mindre exklusiva tillbehör, typ dvd-skärmar i framstolarnas nackskydd, och bilen kan också utrustas med trådlös internetuppkoppling.

Andra tillvalsfinesser är head up-display, som projicerar hastighet och annan viktig information på en skärm mitt i förarens blickfång, och en avståndsvarnare som slår larm om man kommer för nära bilen framför.

På minuskontot noteras störande solreflexer i den flackt sluttande vindrutan och att tygmaterialen i golv- och bagagerumsmattor tycks hålla undermålig kvalitet. Inte helt lyckat i en bil som är avsedd för barnfamiljer.           

Peugeot 5008 säljs på kontinenten även i en femsitsig version, utan de båda stolarna längst bak. Men den tas inte in i Sverige, åtminstone inte till att börja med. Något svenskt pris på den nya flexbilen är inte heller bestämt, den gör ju

Men Peugeot räknar med ett antal tusenlappar upp på 3008-modellen och det skulle innebära att priset börjar på strax under 200 000 kronor för den enklaste modellen, 1,6 VTi med 120-hästars bensinmotor.

Den 1,6-litersdiesel vi provkört skulle i det perspektivet hamna på cirka 220 000 kronor.

FAKTA / PEUGEOT 5008 1,6 HDI

Pris: Från cirka 220 000 kr (ännu ej fastställt).
Modell: Sjusitsig flexbil.
Säljstart: Januari 2010.
Mått, cm: L 453/B 184/H 164.
Tjänstvikt/släpvikt, kg: 1 470/
1 200.
Motor: Fyrcylindrig tvärmonterad turbisiesel. Cylindervolym 1 560 cm3. Maxeffekt 110 hk (80 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 260 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Antisladd-system standard.
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. 0–100 km/tim på 12,9 s (fabriksupgifter).
Bränsleförbrukning: 5,3 l/100 km, blandad körning.
CO2-utsläpp: 140 g/km.
Konkurrenter: Citroën C4 Picasso, Renault Grand Scénic, Ford S-Max, Opel Zafira, Toyota Verso. 

Mer läsning

Annons