Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norralasonen som tror på elbilens frammarsch

/
  • Norralasonen Tore Helmersson tror på en snabb tillväxt av elbilarna. Fram till 2020 kommer det att rulla 600 000 exemplar bara på de svenska gatorna.
  • Enligt Tore Helmersson är den norska elbilen Think den enda som i dagsläget är sälj- och körbar till ett någorlunda pris.

Elbilen har definitivt en framtid. Det är Norralasonen Tore Helmersson, 58, helt övertygad om. Som vd för teknikparken Innovatum i Trollhättan ansöker han och andra företagare i branschen om 155 miljoner kronor i statligt stöd för att utveckla elbilen.

Annons

Han är född och uppvuxen i Norrala utanför Söderhamn. Ändå är det inte särskilt många som känner till att Tore Helmersson är samme person som basar över teknikparken Innovatum i Trollhättan. En stiftelse som ägs av bland andra Saab, Volvo aero, Skanska, Vattenfall och IF-Metall.

Själv är han vd för ett helt frikopplat aktiebolag som jobbar med affärs- och teknikutveckling.

- Jag har alltid funnits inom bilbranschen. Jag gick två år på det tekniska gymnasiet i Söderhamn för att avsluta med två år i Gävle. Därefter har jag varit både på Volvo, Trafiksäkerhetsverket och Saab. Det är något speciellt med den här branschen, säger Tore Helmersson.

Just nu handlar det mycket om elbilar för Tore Helmersson. Helt nyligen ansökte hans bolag och en rad andra svenska aktörer om 155 statliga miljoner för att göra en storsatsning.

- Om regeringen beviljar de här pengarna kan vi dra i gång direkt. Marknaden för elbilar kommer att bli jättestor framöver och den här satsningen skulle innebära oerhört mycket för bilindustrin, konstaterar Tore Helmersson.

Saken blir inte sämre av att det finns prognoser som pekar på att fram till 2020 kommer efterfrågan på elbilar ha ökat med flera miljoner på världsmarknaden. Bara i Sverige räknar man med att det ska rulla 600 000 elbilar på gatorna vid samma tidpunkt.

Så det gäller alltså att vara med från början.

- Det är så vi resonerar, säger Tore Helmersson.

Han berättar att man länge har haft problem att lagra el så att det räcker för längre sträckor. Men nu börjar batterierna bli så effektiva att de klarar 15 mil på en laddning. För dem som kör kortare sträckor är elbilen ett bra och miljövänligt alternativ. Använder man sig dessutom av el från vindkraft kan det knappast bli bättre.

Det finns redan en färdigutvecklad bil som branschen sneglar på – den norska elbilen Think. Den skulle kunna fylla ut det tomrum efter elbilar som finns på den svenska marknaden.

Think är den enda bil som i dagsläget är sälj- och körbar till ett någorlunda pris, enligt Tore Helmersson:

- Vi har fått en förfrågan om vi är villiga att starta ett elbilsutvecklingsprojekt tillsammans med dem, men vi har inget eget kapital att gå in med. Så mycket hänger på hur intresserad regeringen är av det här.

Än tror dock Tore Helmersson att det kommer att dröja innan en elbil kan ersätta förbränningsmotorerna fullt ut. Därför är det lika viktigt att utveckla hybriderna där en förbränningsmotor samverkar med en elmotor. Där har redan Innovatum tagit fram ett koncept som de tänker arbeta vidare med. En annan stor uppgift kommer att bli att konvertera gamla bilar till el.

- Det finns massor att utveckla inom det här området och det är det vi jobbar med dagligen här i Trollhättan.

Norrala då? Jo, visst är han hemma och hälsar på sin pappa och sin syster då och då. Han har dessutom köpt en stuga i Långvind. Så visst finns de hälsingska rötterna kvar hos Tore Helmersson.

Mer läsning

Annons