Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

LJUDSPECIAL! Johan Norbergs hårda dom

/
  • Johan Norberg är välmeriterade musiker. Skivan han håller i här har han själv producerat och vet således exakt hur den
  • Till skillnad mot ljuddomarna valde Johan Norberg att även provlyssna musikanläggningarna i trafik.

Efter ett antal timmars intensivt lyssnande på sina två testskivor, både i garaget och ute i trafiken, har Johan Norberg sin ranking klar. Bästa ljudanläggningen finns i Volkswagen Golf och den sämsta i Renault Mégane. Här är Johans betyg och kommentarer, bil för bil. Skalan är 1–5, där ett är sämst och fem är bäst.

Annons

1. Volkswagen Golf

Egentligen inget sensationellt märkvärdigt ljud, men något i storleken på kupén och bilstereons frekvensomfång harmonierar mycket bra och gör detta till min favorit. En jämn ljudbild som fungerar fint för olika typer av musik och basen klarar sig utmärkt även ute på vägen med hög volym. Relativt lättbegriplig anläggning med föredömligt bra översikt på tonkontrollmenyn. Men jag kan uppleva det lite märkligt att ton och volym ligger på två helt olika ställen. Varför gör man det inte som på en vanlig hemmastereo, och kan det inte få heta bass/treble?

Betyg: 4 av 5

2. Volvo XC 60

Bäst i test vad det gäller bra översikt över kontrollerna. Lite trist, men tydlig formgivning, även om det är en aning långt mellan display och ljudenhet. Jag saknar möjlighet att kunna skära mer i basregistret. När jag ställer ner den så lågt det går är det fortfarande en aning för mycket bas. Jag saknar lite topp kring 9 000–10 000 hertz men å andra sidan försvinner den frekvensen från öronen efter tio minuters körning i vilken bil som helst. En bra anläggning, men i den stora kupén åker ljudet runt och får inte samma fasthet som jag känner i Golfen.

Betyg: 4 av 5

3. Honda Jazz

Den lilla kupéns fördel är att man får en god stereobild, men ljudet från ”Norrland III” är en aning hårt i mellanregistret och otydligt i diskanten. I en sådan liten bil åker basfrekvensen omkring i hela karossen och låter mer som att en långtradare passerar än en kontrabas. När man väl hittat tonkontrollen (!) försvinner ett alldeles för stort frekvensområde i basen, och diskanten jobbar knappt någonting alls. Skivan med Ry Cooder låter däremot väldigt bra då elgitarr, elbas och trummor ligger i det register Hondas ljudanläggning klarar bäst.

Betyg: 3 av 5

4. Ford Fiesta

F Bra översikt (i lagom höjd) med fula, men tydliga kontroller. Hur jag än letar så kan jag inte stänga av en komprimering av ljudet, av det slag som reklamkanalerna använder. Det är något som man kan stå ut med om man bara lyssnar på Tina Turner och Phil Collins. Men all lugnare musik, åt jazz eller det klassiska hållet, blir helt fördärvad. Det är svårt att bedöma hur ljudet låter bakom kompressionen och eftersom jag själv mixat en av skivorna gör det mig irriterad. Om jag velat ha den effekten skulle jag lagt in det redan under inspelningen.

Betyg: 1 av 5

5. Renault Mégane

F Stereo-enheten är så lågt placerad (och bakom växelspaken!) att det är förenat med livsfara att justera något under körning. Dessutom ligger displayen långt upp på instrumentpanelen, 45 centimeter ifrån kontrollerna. När man väl förstått att man ska trycka pilen neråt för att hoppa fram ett spår och uppåt för att komma bakåt kan man börja lyssna på det dåliga ljudet som inte gör varken rock- eller jazzälskare lyckliga. En höjd frekvens i mellanregistret gör att saxofonen låter som en vilsen gris med kärleksbekymmer, och basen som om den vore byggd av masonit.

Betyg: 1 av 5

I morgon: ljuddomarna NIklas och Eriks kommentarer till musikanläggningarna.

Mer läsning

Annons