Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långtest Volkswagen Golf: Stockholm – Kiruna på en tank

/
  • Håkan Bäcklund startade i ett sommargrönt Stockholm på morgonen och gick i mål i Kiruna på kvällen där björkarna ännu inte ens fått musöron.
  • Halv tank kvar efter 72,5 mils körning enligt mätaren. Det verkade misstänkt och visade sig mycket riktigt inte stämma alls.
  • Reservlampan tändes efter 118,7 mil och räckvidden var då 95 km. Det var ännu en överoptimistisk uppgift från färddatorn.
  • Klockan är 18.55 och vi har nått målet i Kiruna efter drygt 14 timmar. Efter 125,4 mil står tankmätarnålen på noll även om färddatorn säger att vi skulle klarat tio km ytterligare.

Vi har tidigare skrivit att det inte går att komma under en halvliter i förbrukning med Vi Bilägares långtestbil VW Golf 2,0 TDI. Det har vi gjort sedan det skrevs – med råge! ?

Annons

Enligt tillverkaren ska vår Golf ?med sin 110-hästars turbodiesel dra 0,37 l/mil vid landsvägskörning, 0,45 vid blandad. Vi lyckades som sagt inte komma under halvlitern de första 1 800 milen. Men sen hände något…räckvidden blev längre och längre och det var dags för ett riktigt snåltest. Hur långt kommer man på en tank diesel, 55 liter?

Stockholm–Kiruna kändes som en lämplig utmaning. Enligt vägmätaren i Golfen är det en sträcka på 125,4 mil från centrum till centrum.

Jag har kört den sträckan 70 gånger under 17 år med säkert 60 olika bilmärken och -modeller. Aldrig har det inträffat att jag inte tvingats stanna och tanka minst en gång på vägen.

Om man tar Volkswagens egna uppgivna förbrukning för blandad körning, 0,45 l/mil, så skulle 55-literstanken räcka till 122 mil. Då återstår fortfarande 3,4 mil till Kiruna.

Men eftersom det i det här fallet rörde sig om i stort sett enbart landsvägskörning (med undantag för genomfarterna i Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och diverse mindre orter) så borde det gå att pressa förbrukningen.

Vår VW Golf har färddator och enligt den stod det på ett tidigt stadium klart att det här skulle gå som en dans. Snittförbrukningen enligt färddatorn sjönk till 0,38 l/mil redan efter fem mil och med den förbrukningen skulle jag kunna passera Kiruna och fortsätta över norska gränsen och nå Narvik (16 mil från Kiruna) utan att behöva fylla på tanken.

Starten skedde tidigt en morgon vid Odenplan i Stockholm. Full tank, två fullvuxna i framstolarna och ryggstödet bak nedfällt för att få plats med så mycket bagage som möjligt. Det enda trick jag kostade på mig var att fylla i lite extra luft i däcken för att göra ekipaget något mera lättrullat.

Självklart skulle jag hålla hastighetsgränserna med ett undantag; jag skulle aldrig överskrida 100 km/tim, inte ens där det var 110 eller 120. En annan sak: hastighetsmätaren anger inte verklig fart, alla bilars mätare visar mer eller mindre för mycket. Därför satte jag hastigheten enligt GPS för att få verklig fart. Farthållaren ställdes på 98 km/tim där det var 110 respektive 120, för övrigt höll jag hastighetsgränserna närapå exakt.

De flesta bilars tankmätare är kalibrerade så att det antyder en mycket måttlig förbrukning den första hälften på skalan. Sen brukar nålen sjunka betydligt snabbare. När mätaren i vår Golf visade halv tank hade jag kört 72,5 mil och närmade mig Skellefteå. Det skulle betyda att jag hade bränsle kvar för ytterligare 72 mil, vilket så klart inte stämde alls. 46 mil senare, efter 118,7 mil, tändes reservlampan.

Även färddatorn ljög friskt och höll kvar vid påståendet om en snittförbrukning på 0,38 l/mil de första 110 milen. Datorns optimism gällde förstås även räckvidden. Större delen av resan fick jag information om att bränslet skulle räcka för 145 mil.

Det var inte förrän det var åtta mil kvar till målet som räckvidden enligt färddatorn började sjunka betydligt snabbare än det verkliga avståndet. Den dittills helt odramatiska resan fick plötsligt lite nerv – skulle jag verkligen klara mig fram utan att tvingas utnyttja reservdunken?

Jodå, det gick! När jag stannade bilen vid OKQ8-macken på Österleden i Kiruna 14 timmar och 15 minuter efter starten, var räckvidden tio km och det återstod en knapp liter i tanken. Jag fick ner 54,19 liter i tanken och betalade 602 kronor. Rätt billigt för en sådan långresa för två personer.

Snittförbrukningen blev 0,43 liter per mil om man räknar på avståndet enligt vägmätaren. GPS angav avståndet till 123,1 mil och då skulle förbrukningen bli 0,44 l/mil.

Mer läsning

Annons