Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långtest Renault Mégane: Väcker förargelse

/

Som långfärdsbil har nya Renault Mégane klara begränsningar. Av den franska komforten märker vi till exempel inget.

Annons

Det är inte riskfritt att åka med när vi gör hårdhänta tester, av bromsarna till exempel. Föraren ställde sig på pedalen och passagerarna kastades framåt när bilen tvärnitade från 100 kilometer i timmen.

– Aj, skrek Tommy. Han slog pannan hårt i kurvhandtaget.

Renault Mégane är längst och bredast av våra ”vanliga” långtestbilar. Men baksätet är förvånansvärt trångt. Passagerarna på ytterplatserna hamnar med sina huvuden nästan mot takkanten, ett par centimeter från de hårda kurvhandtagen.

Även Marianne som satt i mitten bak klev ur bilen med blåmärken, på benen. Mittkonsolen har hårda hörn som är i vägen för den som hasar i sidled.

Inte bara faran att slå sig sänker trivseln för passagerarna i Mégane. Baksätets dyna är kort som ett sittunderlägg och ganska obekväm. Låga sidorutor och kraftiga nackskydd på framstolarna får de åkande att känna sig instängda.

Det är inte särskilt trivsamt i förarstolen heller. Sätet är platt och ger dåligt stöd för låren. Flera förare fick kramp i högerbenet under längre etapper.

Renaults instrument och reglage väcker förargelse. Ratten är hal och inte skön att hålla i och de digitala siffrorna i hastighetsmätaren fladdrar nervöst. Siffror och symboler på radio och ventilationspanel är så små att de inte går att läsa utan glasögon. I mörker lyser de röda och syns extra dåligt.

Med ett grundpris på knappt 165 000 kr är Renault Mégane förhållandevis billig och det märks dessvärre på många sätt. Inredningen består av mycket hård plast – tyger och mattor håller låg kvalitet.

– Att städa Mégane efter en långresa är något man inte unnar ens sin värsta fiende, sa Micke efter ett hårt pass med dammsugaren.

Många tycker att Mégane är snygg och har en sportig attityd. Köregenskaperna är det inget fel på – väghållningen är säker och bilen lättmanövrerad även i hårda, snabba svängprov. Men med sportigheten är det inte mycket bevänt.

Dieselmotorn är visserligen snål, men låter knattrigt och har ett rätt motvilligt humör. Växelspaken förs med långa ”klonkiga” slag. Bromsarna är svårdoserade och hugger ibland.

Renault Mégane är med andra ord en riktigt trist bil.

PLUS

Takbågarna, exteriördesignen.

MINUS

Trångt baksäte, instrumenten, vindkänslig, svårstädad, trist växellåda.

Mer läsning

Annons