Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långtest Honda Jazz: Lastbarhet som konst

/
  • Testets minsta bil - utanpå. Inuti imponerar Honda Jazz med flexibla och goda utrymmen.
  • Hemligheten är ett baksäte med smarta fällningsmöjligheter. När baksätets sittdynor fälls upp blir det nästan ståplats bak i Honda Jazz.
  • Fjädringen orkar inte med när den tungt lastade Honda Jazz styrs igenom panikprovet. Bilen kränger våldsamt och kasar ur banan.
  • Mittbältet hamnar rakt över halsen på korta passagerare i Honda Jazz.

Honda Jazz vill vara den finurliga småbilen, men räcker det på långresan?

Annons

Lastbarheten har utvecklats till en liten konst i Honda Jazz. Det är teststallets kortaste och smalaste bil, ändå sväljer den minst lika mycket gods som VW Golf och Renault Mégane.

Hemligheten ligger i bilvärldens smartaste baksäte. Ryggstöden kan fällas som på de flesta vanliga bilar men samtidigt sjunker sittdynan ned så att ett slätt lastplan bildas. Det går att lyfta in häpnadsväckande skrymmande grejor genom den stora bakluckan.

Jazz har också plats för extra höga prylar. Baksätets sittdynor kan fällas upp som teaterstolar och på golvet bakom framsätena går det då att ställa in grejor som är uppåt 130 cm höga.

Tre vuxna kan klämma in sig i baksätet. Sittställningen är ganska upprätt och sittdynan kort, men även välväxta karlar finner sig tillrätta. Golvet är nästan platt så stora fötter får plats. Mittplatsen är emellertid inte så bekväm. Bilbältet sitter fäst i taket och hamnar rakt över halsen på korta passagerare.

Honda Jazz kan nog klara nästan samma transportjobb som betydligt större bilar, men tyvärr inte lika komfortabelt. På dåliga, guppiga vägar blir fjädringen obekvämt struttig och hårda vindbyar får den höga karossen att ragla.

Elservon förmedlar en rätt diffus kontakt mellan ratt och framhjul. Det känns som om förbindelsen är lite glapp vilket märks tydligt i snabba manövrer som paniksvängar runt ett påhittat hinder. Hjulen svänger med en bråkdels fördröjning, vilket får bilen att kännas opålitlig.

Är lasten tung orkar fjädringen inte hålla karossen stadig i hårda svängar. Bilen kränger djupt och framhjulen kasar ur spår.

Vår Jazz är utrustad med den starkaste motorn på 1,4 liter och 100 hk. Det kan tyckas mer än tillräckligt i en så liten bil, men motorn har det ganska jobbigt. Redan i måttliga farter surrar den ansträngt och att den får slita märks på bränsleförbrukningen som är betydligt högre än utlovat. Jazz har kortast räckvidd och är dyrast att tanka av teststallets mindre bilar.

Som långfärdsbil har Honda Jazz sina begränsningar, den saken är klar. Men i stadstrafik är den suveränt lätthanterlig med sina stora rutor och kompakta yttermått.

PLUS

Flexibel och praktisk inredning, stora utrymmen, bra färddator.

MINUS

Vindkänslig, diffus styrning, struttig fjädring, högljudd motor.

Mer läsning

Annons