Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentfall: Kian går inte att laga

/
  • Felet med en rusande motor i Sven-Göran Danemos Kia Carnival verkar inte gå att laga.

Sven-Göran Danemo i Bålsta har en Kia Carnival som inte går att laga. Inte ens Kias tekniker eller verkstäder hittar vad som är fel på bilen.
– Vad ska man göra med en bil som inte går att laga? undrar Sven-Göran Danemo frustrerad.

Annons

För drygt tre år sedan köpte Sven-Göran Danemo en begagnad Kia Carnival på Fordonskammarens bilauktion. Efter att par månader upptäckte han ett märkligt fel på bilen.

– Motorn rusar plötsligt upp i varv på tomgång, den vrålar på 2 500–3 000 varv utan att man trycker på gasen. Stänger man av motorn så går bilen som vanligt igen, säger han.

Sven-Göran Danemo kontaktade den auktoriserade Kiaverkstaden HD Bilcenter i Bro. De kunde inte hitta vad som var fel på bilen.

– Något är fel, det är uppenbart. Vi har bytt mycket delar på bilen och lagt ner många timmar på att  söka efter vad som kan vara fel. Vi har själva använt bilen under ett par veckor och då har kunden fått lånebil av oss. Men tyvärr har vi inte upptäckt något fel just under den tiden, säger Sune Danielsson, verkstadsägare.

Bland annat har motorstyrdon bytts ut, liksom spjällhus, spjällhuskontakt, luftmassemätare och tempgivare för oljan till automatlådan.

Detta har gått på garanti, eftersom bilen hade nybilsgaranti kvar när felet upptäcktes från början.

Är det inte pinsamt att ni inte har lyckats hitta vad det är för fel på bilen?

– Det är jättepinsamt. Vi har försökt på alla sätt och vis. Felet finns ju där, men det visar sig inte så ofta. Vi har kopplat på instrument för att felsöka när motorn rusar, men inga felkoder har kommit upp som indikerar något fel säger Sune Danielsson.

Även generalagenten Kia Motors i Sverige har undersökt bilen för att leta efter fel.

– Bilen gick ovanligt bra. Vi har provkört den under flera dagar och inte märkt något fel. Inga felkoder har visat sig när vi har mätt med instrument. Avgasvärdena är perfekta. Det är inget vakumläckage heller. På objektiva tekniska grunder är det inget fel, säger Gunnar Persson, servicemarknadschef på Kia.

Men både kunden och verkstaden säger ju att det är fel på bilen.

– Där har vi tolkningsföreträde, anser jag. Det går inte att planlöst börja skruva i bilen, vi måste veta vad som är fel innan vi kan byta ut några komponenter. Det kan finnas en anledning till att motorn rusar, att bilen gör ett systemprov, ett självtest av olika funktioner. Bilens elektroniska system i motorn testar regelbundet automatiskt av avgasrening och motorstyrdon. Så mycket som kunden hävdar att motorn går upp i varv vill jag hävda inte är möjligt utan att någon sitter och gasar, säger Gunnar Persson.

Det håller inte Sven-Göran Danemo med om.

– Jag har ju ingen knapp att trycka på för att framkalla det här. Och ibland visar sig felet inte på flera månader. Sen plötsligt kan det visa sig ett par dagar i rad, säger han.

Svårt bevisläge

Sven-Göran Danemo anmälde Fordonskammaren till allmänna reklamationsnämnden. Där fick han dock avslag. Han hade inte reklamerat felet direkt till Fordonskammaren, utan istället vänt sig till Kia. Efter så lång tid kan han inte bevisa att det var fel på bilen från början när den såldes.

– Jag hoppades ju på att felet skulle upphöra, att Kia skulle lyckas fixa det. Men det har man inte gjort. Det här är ett moment 22. Verkstaden eller Kia vet inte vad de ska göra för att laga bilen, säger Sven-Göran Danemo.

– Jag kan inte byta in eller sälja den heller så länge som det här felet är på bilen. Antingen får man nästan inget betalt för bilen eller så kan man bli stämd om man inte talar om att bilen haft det här felet.

– Det är fruktansvärt frustrerande.

Vad ska bilägaren göra med en bil som inte går att laga?

– Kunden har inte betalat något för det här. Garantin gäller för det här felet, eftersom det upptäcktes inom garantitiden. Nästa gång han tycker sig känna av den här förhöjda tomgångsvarvet så rekommenderar jag att han åker till en verkstad så får de titta på bilen igen, säger Gunnar Persson.     F

Mer läsning

Annons