Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han bygger en bil i miljonklassen

/
  • Det ser ut som en plåthög men när Åke Sandberg är klar kommer det vara en totalrenoverad Shelby GT 350 1966
  • Åke Sandberg har flera månaders jobb framför sig innan bilen är klar.

Att bygga med legobitar kan väl de flesta. Men att plocka ner en bil i små bitar och sedan bygga upp den till en bil i miljonklassen, är det inte många som kan. Men Åke Sandberg i Stocka älskar den utmaningen.

Annons

Åke Sandberg är grabben som fick en skiftnyckel, i stället för napp. Jag hittar honom i garaget i Stocka framför sitt nya objekt. Jag pekar på ”plåthögen” och frågar vad ska det här bli?
– Du skulle ha för ”plåthög”, det här kommer slutligen att bli en totalrenoverad Shelby GT 350 1966. Går allt som det ska, kommer den här bilen att betinga ett värde på cirka två miljoner kronor, säger Åke Sandberg.
Det låter för mig helt otroligt, men bilens status och ett fåtal rullande exemplar får mig att inse, att det är bara så. Hur Åke fick det här renoveringsjobbet kan han tacka en Buick Electra cabriolet 1968 för.
– Shelby ägaren såg den färdigrenoverade bilen och kontaktade mig, säger Åke.
Och på den vägen är det.


Åke berättar lite om bilens bakgrund:
– Bilen såldes 1966 ny i England och hamnade sedan i Belgien som dragracingbil. För 20 år sedan hamnade den i Sverige, för att slutligen hamna hos mig för helrenovering. Jag beräknar att renoveringen kommer att ta ungefär ett år.
Hittills har Åke klarat sig från några större problem. Det går att få tag på nytillverkade plåt- och glasfiber detaljer.
– Fast vid bakrutan var det så sönderrostat, att jag fick bygga en helt ny plåt, säger han.
– Min sambo kommer att renovera innertak och annan inredning, säger han.
Hon är duktig välutbildad tapetserare som både klär skinnmöbler och syr upp inredningar. Åke pekar lite runt om i verkstaden där det bland annat står en nyrenoverad vässad V8 289, Mustang Shelby original, med manuell låda. Så de flesta sakerna finns för att få ihop det ultimata resultatet.
– Bilen kommer att bli så nära originalet som det är möjligt, säger Åke.


Jag kommer att följa Åkes renovering och redovisa hur arbetet med Shelbyn fortskrider. Så ni läsare kommer hela tiden att uppdateras, så att de är med på premiärturen med krutpaketet.
Men det finns inte bara renoveringsobjekt i Åkes garage. Här trängs mopeder, motorcyklar och bilar.
– Fast många är renoveringsobjekt, säger han.
Jag upptäcker då två pärlor, som jag blir lite extra nyfiken på
En är en motorcykel, som för mig inte ser alltför märkvärdig ut.
Åke berättar:
– Den här gula motorcykeln är så unik att den kom in i motortidningen Classic motor. Det är en Yamaha DS7 250 cc. 1972 års modell. Det unika är att den endast rullat 316 mil.
När jag frågar om han är ute och kör en sväng med motorcykel svarar han.
– Nej, varje mil sänker värdet på motorcykeln, så jag till och med lyfter på hjulet när jag rullar ut den, säger Åke med ett stort skratt.


Det andra fordonet ser för mig mycket intressantare ut. Det är en guldfärgad cabriolet. Naturligtvis har den också en historia.
– Det här är en Mercury cougar XR7 cabriolet 1970. Den har en Cleveland V8 på 300 hp. Och är inte så vanlig ”muskelbil” i Sverige. Den har rullat 14 000 mil och jag är den tredje ägaren. När jag bodde i Los Angeles ägde jag en sådan här bil, så jag har länge varit på jakt efter en likadan. Slutligen fick jag tag på en utanför Boston, och den tog jag hem till Sverige. Veckan efter så dök min gamla bil upp på nätet. Snacka om lite oflyt, berättar Åke.
När jag frågar om han går och lyfter upp hjulen på den här också skrattar han.
– Nej du, med den här är det andra regler som gäller. Den här ska användas med suffletten nere när solen skiner och med rätt musik ur högtalarna. Får jag sedan någon tid över i sommar blir det kanske en tur till England.

Mer läsning

Annons