Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förening vill arrangera dragracingtävlingar i Ljusdal

/
  • Jonas Sjölund, Per Andersson, Fredrik Berbes, Daniel Norell, Jon Öst, Daniel Nilsson och Micke Gustavsson är alla dragracing entusiaster.

Ett gäng dragracingentusiaster vill sätta Ljusdal på kartan i dragracingvärlden. Den nystartade föreningen DRC Ljusdal har som vision att kunna anordna en EM-deltävling om tio år men då krävs det att någon köper Föne flygbas och att föreningen får hyra in sig där.
– Vi har själva inte råd att köpa flygbasen så vi hoppas nu att kommunen köper loss marken, säger Per Andersson

Annons

DRC Ljusdal bildades i höstas med en ambition att organisera motorsporten i kommunen och då främst dragracingen. De har länge sett möjligheterna att kunna använda Föne flygbas till dragracing tävlingar.
– Ljusdal skulle kunna bli en plats på Europakartan och folk utifrån skulle få upp ögonen för vårt område, säger Per.


Ljusdals kommun har förköpsrätt och beslut kommer att tas i början av maj om de vill betala 4,7 miljoner kronor för området. Föne flygbas är Sveriges näst största flygplats och har fyra landningsbanor varav det är den största banan som nu är till salu. Om kommunen beslutar sig för att inte köpa området kommer Fortifikationsverket att sälja marken på den öppna marknaden.
– Vi vet inte vad som händer om kommunen inte köper marken, vi har ju inte råd att köpa den själva. Kan vi inte anordna tävlingar här får vi hyra in oss på andra banor, säger Per som är övertygad om att dragracingtävlingar skulle locka mycket folk.
– Det kan komma 10 000 till 12 000 personer under en helg, området har kapacitet och alla förutsättningar som krävs för att anordna stora tävlingar, säger han.
– Vi kan få en av Europas bästa banor. Banan är helt rak och det finns inga nivåskillnader. Det är bara en fråga om engagemang och investeringar, säger Daniel Norell.


Banan är 2,2 kilometer lång och 24 meter bredd. I första hand tror föreningen att tävlingar skulle kunna locka folk från närområdet men om de får möjlighet att anordna större tävlingar skulle det påverka både näringslivet och kommunen i övrigt.
– Folk behöver tanka, någonstans att bo och äta. Har vi en bra bana så kommer folk, säger Micke Gustavsson.
Vem som kommer att bli den nya ägaren till marken är ännu oklart men föreningen är övertygade om att det kommer att bli körning på den nedlagda flygbasen vilket beslut kommunen än tar.
– Folk kommer att köra där ändå och då är det väl bättre att det sker under lagliga och kontrollerade former, säger Daniel Nilsson.

Mer läsning

Annons