Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett bilmonster i stadstrafiken

/
  • Den är hög som ett kylskåp, väger dubbelt så mycket som en familjekombi, och drar dubbelt så mycket bränsle. Den som känner för en riktigt maffig bil bör titta på Hummer.
  • Stig Gustavsson är mycket nöjd med sin Hummer H2. Den har all lyx, och är skön att åka. Helt enkelt.
  • Den är hög som ett kylskåp, väger dubbelt så mycket som en familjekombi, och drar dubbelt så mycket bränsle. Den som känner för en riktigt maffig bil bör titta på Hummer.

Militärer i 50 länder använder dem.

Machoikonen Arnold Schwarzenegger specialbeställde den första civila.

I Söderhamn finns två stycken Hummer – kanske den tuffaste bil man kan ha. Och kanske den mest korkade.

Annons

Har du märkt att det finns ett svart monster med spegelblanka fälgar i stan?

Då är det åkeriveteranen Stig Gustavssons pärla du sett glida förbi.

- Jag har lagt märke till att det är många som stannar och släpper fram mig nu. Jag vet inte om det är för att Hummern är så stor eller för att de vill titta på den, säger Stig med ett leende.

Han köpte bilen begagnad i somras, och är därmed kommunens andra Hummerägare. Det finns en vinröd i stan sedan tidigare. I hela länet finns nio stycken, i Sverige 460.

Stig närmar sig de 70, och har drivit lastbilsåkeri sedan 60-talet. Han har kvar firman men har lämnat över körandet till sitt barnbarn. Stig har dåligt hjärta och använder rullator.

- Jag har jobbat och slitit som en idiot hela livet, så jag tycker jag kan få ha lite roligt på slutet, förklarar han sitt bilköp.

En ny Hummer kostar från 500 000 kronor upp till över en miljon, om man ska ha de fräsigaste fälgarna. Och det kanske är lika bra när man ändå är igång. Stigs 26-tums fälgar når nästan till höften på en vuxen, och kostar kring 100 000 kronor. För de pengarna kan man få en sprillans ny bil. En liten miljöbil från Chevrolet till exempel. Till och med det gamla lyxmärket har förstått att miljöomsorg är tidens melodi.

Stigs Hummer å andra sidan väger 2,9 ton, har 328 hästkrafter från åtta cylindrar, och drar två liter bensin per mil.

- Jag har väl inte tänkt på miljön alls. Jag åker så lite, så jag skitar nog ner mindre än många som har mindre bilar, säger Stig.

Han och frun använder Hummern till vardags. Fast det är lite svårt att få plats på vanliga parkeringsplatser.

Inte så märkligt kanske, med tanke på att bilen utvecklades för militära ändamål i början på 80-talet. Många såg den på bilder från Kuwaitkriget tio år senare. Designen förmedlar råstyrka och kompromisslöshet, antagligen var det därför actionhjälten Arnold Schwarzenegger bestämde sig för att skaffa en egen – fast bilen inte fanns i civil upplaga då i början på 90-talet.

När Arnold hade en skulle alla ha en, och resten är modern bilhistoria.

- Folk var galna i de här bilarna i början. Det var en sådan passion kring H1:an, säger Peter Rindöö.

Hans företag Rindab var generalagent för märket, och de första att sälja Hummer i Europa, berättar han.

Hummern är det tuffaste man kan ha när det gäller terrängbilar, tycker Peter Rindöö.

- Att köra den är som att dra på sig storstövlarna, den är rå. Man blir förbluffad av vad den klarar. Det går att pressa upp den på en nästan lodrät meterhög sten.

Då pratar vi alltså om H1:an, den modell som är en civilisering av militärbilen. När GM hade köpt varumärket och släppte den mindre H2:an var det nästan bara namnet och delar av militärdesignen som var kvar. H2 och uppföljaren H3 är i princip en Chevrolet på anabola. Den bygger nästan helt på delar från andra GM-bilar.

Peter Rindöö säger att alla sorters människor faktiskt köper Hummer. Familjer, singelmän och kvinnor.

- En del har den väl för att höja sin egen image. Fast det är inte säkert man höjer sin image hos alla.

Den som parkerar sin Hummer på gatan i Stockholm kan råka ut för att få en tegelsten genom rutan. Så visar alltså vissa miljöaktivister sin mening.

En bil som väger tre gånger mer än en småbil, och drar tre gånger så mycket bränsle ligger knappast i tiden. Men det har kineserna som nu äger varumärket förstått. Nästa höst kommer miljövarianter, som drivs med alternativa bränslen berättar Peter Rindöö.

 

Mer läsning

Annons