Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En smäll för livet

/
  • Resultatet av två felmonterade babyskydd i ett krocktest: det ena ligger på golvet efter att ha kastats runt okontrollerat, i det andra sitter ett barn som förmodligen också skulle ha dött om krocken varit på riktigt eftersom babyskyddet monterats framåtvänt.
  • Med Maxi Cosis nya babyskydd ska risken för felmontering vara minimal.
  • Ljud- och ljussignaler varskor föräldern att babyskyddets isofix-bas är korrekt monterad, att babyskyddet är korrekt monterat i isofix-basen samt att stödbenet har golvkänning.
  • Maxi Cosis nya isofix-barnstol, Pearl, kommer inte att säljas i Sverige eftersom den är framåtvänd.

Även den bästa bilbarnstol kan vara en dödsfälla om den monteras på fel sätt. Nu lanserar Maxi Cosi en metod för att motverka felmontering. Men för svenska marknaden blir det ändå fel, eftersom Maxi Cosis nya barnstol är framåtvänd.

Annons

Krocksläden smyger tyst i väg längs banan och smackar i barriären med 64 km/h. Det ena babyskyddet lossnar helt och kastas runt okontrollerat innan det slutligen landar på golvet. Om det hade varit ett riktigt barn och inte en krockdocka som suttit i skyddet hade det garanterat mått väldigt dåligt efter en sådan resa – om det överhuvudtaget hade mått längre, vill säga. Felet? Bilens axel- och midjebälte hade förväxlats, vilket varje förälder kan intyga är lätt hänt.

Det andra babyskyddet sitter visserligen kvar i baksätet, men sannolikheten för att ”barnet” överlevt smällen är lika liten. Den påfrestning som nacken och kroppen i övrigt utsatts för är dödlig för ett litet barn. Felet? Babyskyddet var framåtvänt, vilket inte är något vanligt misstag i Sverige men desto vanligare i många andra länder.

Om babyskydden hade monterats korrekt hade barnen helt säkert överlevt och troligen inte varit skadade på minsta vis. Nu var skydden felmonterade för att med all önskvärd tydlighet visa det makabra resultatet.

Platsen är tyska motororganisationen ADAC:s testcenter i Landsberg utanför München. Värd för aktiviteten är holländska Dorel som tillverkar barnstolar av märket Maxi Cosi. Syftet är att premiärvisa en ny serie baby- och barnstolar där risken för felmontering ska vara minimal.

För det första har de isofix-fästen, vilket innebär att bilens säkerhetsbälten inte blandas in i barnstolsmonteringen. Flertalet nya bilar har isofix-byglar i baksätet och eftersom systemet funnits ett antal år har även en stor mängd begagnade bilar denna utrustning.

För det andra har det nya Maxi Cosi-programmet en elektronisk varning med ljud- och ljussignaler i tre steg: att isofix-fästena gripit tag om bilens metallbyglar, att isofix-basens stödben är korrekt utdraget samt att babyskyddet/barnstolen monterats rätt i isofix-basen. Batterierna ska gott och väl räcka för ett barns användning (cirka 3,5 år enligt Maxi Cosi) och om de tröttnar varnar elektroniken även för detta.

Att kunna använda samma isofix-bas för både babyskydd och barnstol låter vettigt, i synnerhet som bara basen ska kosta 1 799 kronor i Sverige och till detta kommer babyskyddet (Pebble) för 2 299 kronor.

Haken är att Maxi Cosis nya barnstol (Pearl) inte kommer att marknadsföras i Sverige. Skälet är enkelt: den är framåtvänd och Maxi Cosi rekommenderar användning från nio månaders ålder. I Sverige är rekommendationen att barn ska färdas bakåtvända så länge som möjligt, minst till fyra och helst till fem års ålder.

När de nya Maxi Cosi-produkterna, Pebble och Pearl monterats i testriggen och smällts i väggen vid ADAC-centret blir resultatet långt mindre dramatiskt. Stolarna sitter självfallet kvar, babyn som åker bakvänt är sannolikt omtumlad men knappast skadad. Dock återstår frågan: hur mår barnet som färdats framåtvänt?

Av krockfilmen som spelas upp i slow motion att döma gör huvudet – betydligt tyngre i förhållande till kroppen än på en fullvuxen person – en kraftig rörelse framåt som med blotta ögat ser ut att fresta på nacken rejält.

Men enligt Erik Salters, en av Dorels ingenjörer som varit med om att utveckla stolarna och som får stå för det officiella svaret vid presskonferensen, finns inget som talar för nackskador. Mot detta står den samfällda svenska forskning (VTI, NTF, Folksam, Volvo med flera) som ihärdigt hävdar att även synbarligen små krockar kan vara dödliga för ett framåtvänt, litet barn.

Dorels – och alla andra barnstolstillverkares – dilemma är att de vet vad som egentligen är bäst, men har monumentala kulturella och praktiska hänsyn att tampas mot. Det handlar om allt från ren okunskap (som att framåtvänt skulle vara säkrare) och tradition (föräldern vill till exempel kunna ha ögonkontakt med barnet i baksätet) till praktiska begränsningar som att en genomsnittlig bil i Mellan- och Sydeuropa är betydligt mindre och därmed trängre än dem vi kör i Sverige.

Dorel gör klokt i att inte marknadsföra den framåtvända Pearl-stolen i Sverige. Problemet uppstår möjligen om mindre nogräknade företag startar gråimport och säljer exempelvis via nätbutiker eller andra försäljningskanaler där personalen inte har hela bilden klar för sig. Det är en av de farhågor som krock- och barnsäkerhetsforskare i Sverige har, en annan är att europeiska normer och standardiseringskrav på sikt ska mala ned den svenska modellen.

För 4 098 kronor kan i alla händelser nyblivna föräldrar köpa ett Maxi Cosi Pebble babyskydd som med stor sannolikhet är mycket säkert – inte minst eftersom det är nära nog omöjligt att felmontera.

Fotnot . Filmerna från krocktestet med både felmonterade och korrekt monterade barnskydd går att se här: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14149

Mer läsning

Annons