Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bengt Ljungdahl vill inte åka omkring och vara medioker – nu har han chans på EM-guld

/
  • Bengt Ljungdahl vann Pro stock-finalen vid helgen dragracingtävlingar i Tierp.
  • Bilen, en Chevrolet Camaro, köpte Bengt Ljungdahl i USA i vintras.
  • Här är beviset för att Bengt Ljungdahl är Europas snabbaste Pro stockförare. I andra elimineringsrundan körde han 6,491, vilket är nytt Europarekord.
  • Det gäller att omge sig med rätt personer, menar Bengt Ljungdahl. En av de personerna är Markus Svensson från Lindefallet, som sköter tuningen av bilen. Till vänster bakom bilen syns också teamets tredje medlem, Christer Illar från Eskilstunda.

I söndags besegrade Bengt Ljungdahl, ursprungligen från Delsbo, EM-ledaren i Pro stock, Jimmy Ålund, och tog viktiga poäng i jakten på mästerskapsguldet. Om två veckor körs EM-seriens sista deltävling i England, och då har Ljungdahl chans att köra hem EM-guldet.

Annons

Pro stock-finalen på Tierp Arena i söndagen var en rysare. I vänsterbanan stod ledaren av EM-serien och kvalettan Jimmy Ålund, Norrköping. I högerbanan stod den i klassen relativa nykomlingen, Bengt Ljungdahl från Ingarö, som bara två rundor tidigare satt nytt Europarekord i klassen med tiden 6,491.

Läs också: Spännande finaler väntar på Tierp

En finalvinst för Jimmy Ålund skulle innebära att han redan nu säkrade sitt tionde EM-guld i klassen. Skulle å andra sidan Bengt Ljungdahl vinna finalen, skulle EM-serien fortfarande vara en öppen historia.

Men Bengt var aldrig nervös.

– Nej, någonstans kände jag att det här var min tävling. Jag brukar inte vara nervös, mer bara en lite pirrig känsla i magen.

Och visst var det Bengts tävling. Bengt stormade i mål som vinnare på ytterligare en 6,4-tid, och knappade in på Ålund i toppen. Med en tävling kvar, European finals i England, skiljer det nu 37 poäng mellan de två förarna i toppen, mindre än två rundor.

På måndag om en vecka sätter sig Bengt och teamet i trailern och startar färden till England.

– Då gäller det att plocka så många kvalpoäng som möjligt. Sen är det ju bra om Jimmy Ålund åker ut i första elimineringsrundan, säger Bengt och skrattar. – Men det blir strid på kniven, han måste spänna hanen om han ska hänga med.

Läs också: Äntligen blev det fartfest på Tierp Arena

Bilintresset ha funnits hos Bengt Ljungdahl ända sedan tonåren då han åkte med brorsan Lars-Anders i hans Chevelle som han körde på flygfältet i Hudiksvall.

2010 tog Bengt hjälp av Per Fagerström från Näsviken och åkte till USA och köpte en 1969-års Camaro som Bengt körde fyra år i Stock/Super stock med.

Men hela tiden var målet Pro stock, och 2014 köpte han Michael Malmgrens Bickelbyggda Pontiac GTO och tog steget upp till Pro stock.

Vad är det då som gör att just Pro stock är så lockande?

– Det är många olika saker. Dels är det en manuellt växlad bil. Du får inte göra vad som helst med den, utan det finns väldigt precisa riktlinjer. Och man måste vara väldigt noggrann för att nå framgång. Man måste växla i exakt rätt ögonblick, och om man gör allting rätt så går det väldigt fort. Gör man fel drabbar det väldigt hårt, man är hela tiden på gränsen – det är en sak som attraherar – och naturligtvis farten och accelerationen, säger Bengt Ljungdahl, som har en slutfart på drygt 342 kilometer i timmen när han passerar mållinjen efter 402 meter.

Med Pontiacen gjorde Bengt först ett testår, och körde sedan en säsong, som gick så där, enligt honom själv. Så i fjol valde han att satsa på nytt. Nytt team och ny bil.

– Jag har alltid velat vara högst upp, ända sedan jag började. Jag vill inte åka omkring och vara medioker, utan målet är nummer ett, och jag kom fram till att jag måste göra något radikalt.

I Lindefallet fanns Markus Svensson, men lång erfarenhet från Pro stock-racing i både Europa och USA, och på en camping på Öland blev han bekant med Christer Illar från Eskilstuna. Med det till numerären lilla teamet satsade Bengt Ljungdahl för fullt.

– Jag sköter motor och bakvagn, Christer koppling och växellåda och Markus tuning och justering av chassit. Vi är nog världens minsta pro-team, men det är inga problem. Vi kan göra bilen klar på 23 minuter efter en runda.

Läs också: Rekordhelg på Tierp Arena

Att Bengt både sköter motorn och kör bekommer honom inte.

– Jag trivs inte om jag inte har något att göra, och jag vill jobba med grejerna jag själv ska köra, så saker och ting är i ordning. Jag byter hellre något som börjar bli dåligt än att jag chanser, och nu kan jag fatta de besluten själv.

Bilen, en 2015-års Chevrolet Camaro köpte Bengt från USA i vintras, med hjälp av Markus Svensson och hans kontakter där.

Och skulle han ha en bil från USA, var både han och Markus överens om att de skulle åka över och köra där för att jobba in sig på bilen. Så i januari i år tillbringade de närmare tre veckor i USA för att sätta ihop bilen och testade den.

Bilen är köpt turn-key från Gray motorsport och kördes tidigare av Shaun Gray.

– Jag fick lära av de bästa. Målet var att få så många rundor som möjligt, för att knappa in försprånget som de andra förarna i klassen hade.

Bengt kom snabbt överens med bilen, och noterade som bäst 6,517 i USA. Han körde runt 15 rundor, samt testade otaliga starter och flera 201-meterskörningar.

– 15 rundor är lika mycket som en halv säsong i Europa, säger han.

I en sådan här sport, och då man är så få som man är i Ljungdahls team, är det viktigt att man omger sig med rätt människor, menar Bengt.

– Utan dem hade det här aldrig gått. Man kan köpa precis hur bra grejor som helst, men har man inte folk som kan hantera bitarna spelar det ingen roll vad du köper. Bilen är bara ett verktyg, det man ska jobba kring, det viktiga är att ha rätt människor med sig.

Mer läsning

Annons