Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äntligen blev det fartfest på Tierp Arena

/

Köra dragracing är inga problem när solen lyser. Det visade man på Tierp Arena på söndagen. Efter tre dagar med regn och rusk drog lågtrycket vidare, och lämnade plats för högoktanig dragracing.

Annons

Köra dragracing är inga problem när solen lyser. Det visade man på Tierp Arena på söndagen. Efter tre dagar med regn och rusk drog lågtrycket vidare, och lämnade plats för högoktanig dragracing.

Kvalrundorna blev färre än planerat på grund av regnet, men det hejdade inte förarna när elimineringarna drog i gång på slaget nio på söndagsmorgonen.

En som hade lite otur under kvalet var Gävles Tommie Johansson, som kör Super street bike. Under fredagens kval slog Tommies motorcykel över, men Tommie klarade sig bra.

– Så är det när man har bra skyddsutrusning. Inget är brutet, jag har ett stödgips på benet för att svullnaden ska gå ner, och sen ska de göra en magnetröntgen på benet senare.

Vad som orsakade att Tommies motorcykel flippade över, som han säger, vet han inte än.

– Vi har inte hunnit kolla på det.

Bakramen måste riktas, i övrigt är de mest plastdetaljer som gått sönder.

– Jag räknar med att köra här i augusti igen, säger han.

Robin Norén från Kungsängen körde tidigare Competition, och har till i år tagit klivet upp i Pro stock. Han kvalade som sexa och var väldigt nöjd.

– Att över huvudtaget få bilen nerför banan, och sen dessutom kvala in, det kan jag inte annat än vara nöjd med, konstaterade han.

Men så stor skillnad mellan att köra Competition och Pro stock, är det inte, tycker han.

– Det går ju lite fortare, och så körde jag med automat i Competition, nu kör jag med en femväxlad låda.

I första elimineringsrundan var det dessvärre slutkört för Robins del, då han blev utslagen av regerande Europamästaren Thomas Lindström.

Bengt Ljungdahl, ursprungligen från Delsbo, kör även han Pro stock. I vinter har han varit över till USA och köpt en ny bil, samt testat bilen lite på plats. Bengt var kvaltvåa, 7/1000-dels sekund efter Jimmy Ålund, Norrköping.

– Jag är jättenöjd med bilen, vi trivs så bra tillsammans. Skulle jag gifta mig med något materiellt så skulle det vara den här bilen, säger Ljungdahl, som bättrade sitt personbästa till 6,55 när han gick vidare i första elimineringsrundan.

Och Ljungdahl tog sig ända fram till final, där han fick möta Magnus Petersson. Men där tog turen slut för Ljungdahl som tjuvstartade. Magnus Petersson, som fått våldsamma däcksvibrationer direkt ut från start, slog av och rullade sakta över mål som vinnare på mycket blygsamma 38 sekunder.

Finalen i Pro mod stod mellan två rutinerade förare – kvalettan Mats Eriksson och flerfaldige Europamästaren Michael Gullqvist. Det blev tätt, men Gullqvist gick segrande ur striden.

I Top fuel blev det en historiskt kvinnlig final, då finska Anita Mäkelää mötte unga norskan Birgitte Bremnes. Birgitte kämpade väl, men mot rutinerade Anita Mäkelää fick hon se sig besegrad, om än knappt. Anita stannade klockan på 3,97, hon var den enda i elimineringen som körde treor, med en 3,95 som bäst, medan Birgitte Bremnes hade högre slutfart, 476,6 kilometer i timmen.

I Top metanol dragster fick Chris Polidano en solo i finalen sedan svenske Jonny Lagg fått såna våldsamma däcksvibrationer i semifinalen så att ramen hade vibrerat sönder.

Två svenska segrar blev det i motorcykelklasserna också. I Top fuel bike körde Rickard Gustavsson körde hem segern när han besegrade Thomas Pettersson.

I Pro Stock bike vann Kalle Lyrén över Thomas Lysebraaten Olsen.

Och precis när Top fuel-finalerna körts, drog molnen ihop sig över Tierp, och det började regna igen. Då hade man inte kört klart alla sportsmanklasser, men eftersom timmen började bli sen kunde tävlingsledningen inte annat än att blåsa av tävlingen.

Mer läsning

Annons