Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

BMW X1: SUV-eränt smidig

/
  • BMW X1 är en lägre, nättare och roligare SUV. Priset börjar på 288 000 kronor men kan nära på bli hur högt som helst.
  • Bättre än så här kan knappast en förarplats bli. X1 har tydliga instrument och P-broms som hanteras med en konventionell krycka.
  • Någon terrängbil är inte X1, men ruffare miljöer än storstadsdjungel trivs den i.

BMW har gjort det som konkurrenterna borde ha gjort – en mindre suv. Många vill ha en terrängbil men ryggar för dess bränsletörst och tveksamma vägegenskaper. X1 är BMW:s lösning.

Annons

Efter att ha provat framsätet och justerat körställningen i  BMW X1, provsatte jag baksätet. Det här blir nog trångt, tänkte jag. Men det stämde inte. Jag gled in lätt som en plätt och upptäckte dessutom att takhöjden nära på tillåter hatt på huvudet.

BMW:s senaste i X-serien är annars ingen höjdare – om man ser till just karosshöjden. Den mäter bara 156 cm från topp till tå.

Därmed har BMW tagit ett steg tillbaka – och framåt på samma gång. En suv var i begynnelsen en något förhöjd kombi med fyrhjulsdrivning. Men högt byggda terrängliknande bilarna är inte så lyckade ur flera avseenden, inte minst då det gäller bränsleförbrukningen. Och nu är det inte ens självklart att suv måste ha 4x4.

X1 finns både med xDrive eller sDrive. Det senare ska utläsas som sportdrive. Bilen blir än mer åt det körglada hållet.

Men redan efter några kilometer tyckte jag att inte heller xDrive lider någon brist på körglädje. Den har de mest distinkta köregenskaper jag upplevt på en suv. Styrningen är härligt direkt och exakt. Växelspaken känns som om den går rätt ner bland kuggar och drev. Mekanik i stället för vajer bidrar till bättre körkänsla.

Vid den internationella presentationen i  Tyskland provkörde jag X1 2.0 D xDrive. Det är den version som svenska importören tror blir den mest sålda i Sverige. Drivlinan är med andra ord tvålitersdieseln som bland annat finns i 3-serien och som är kopplad till antingen sexväxlad manuell växellåda eller, mot tillägg, till en sexväxlad automatlåda med möjlighet att välja växel själv.

Tvålitersdieseln finns med tre olika effektuttag, 143, 177 respektive 204 hk. Det räcker troligen bra med xDrive 18d med lägsta effekten. Redan då hinner man upp till 100 km/tim på tio sekunder och har en toppfart på 195 km/tim. Med 177 hästar ökar toppfarten obetydligt till 205. Däremot går accelerationen avsevärt snabbare.

Jag provade bilens beteende vid toppfart på Autobahn. X1 nådde lite drygt 200 km/tim obehindrat. Bilen känns stadig och färden var fullständigt odramatisk den korta sträcka jag lät motorn gå för fullt. Ljudnivån höll sig också då vid en komfortabel nivå och jag kunde samtala utan att höja rösten, åtminstone med passageraren i framsätet. Asfalten är, bör nämnas, betydligt slätare i Tyskland jämfört med i Sverige.

Jag noterade att X1 inte heller reagerade nämnvärt för sidvind. Det kan ju annars kännas rätt ordentligt i högre skåp.

På mindre och kurviga vägar kommer X1 väl till sin rätt. Det är då man känner att det här är en smidigare variant av suv. Det är visserligen skönt och praktiskt att sitta högt. Men det betyder också högre bränsleförbrukning och  inte sällan mediokra och lite tråkiga köregenskaper.

Det gäller inte BMW X1 som vid snabba förflyttningar sidledes känns kvick och säker. Den borde ha förutsättningar för ett säkert uppträdande vid en undanmanöver. Men det återstår trots allt att prova. Antisladdsystem är förstås standard.

Den fyrhjulsdrivna X1 har också ett  stabilitetsprogram som ger mer driv på bakhjulen i kurvor för att undvika understyrningstendenser, men som sedan återgår till den normala kraftfördelningen 40/60 procent mellan fram- respektive bakaxel.

Som tillval finns dessutom samma system som på X6, vilket kan flytta över mer kraft till bakre ytterhjulet i en kurva för att eliminera understyrning.

Senare i höst kommer X1 med lilla dieselmotorn som med sDrive (bakhjulsdrivning) hamnar på en förbrukning av 5,2 l/100 km vilket lär vara snålast i klassen. Den släpper då ut måttliga 136 g CO2 i blandad körning. 2.0d är också en ”EfficientDynamic” vilket betyder en version som bland annat är byggd med lättviktsteknik, är försedd med lättrullande däck, har energiåtervinning vid bromsning och manuell växellåda. Dessutom är bilen utrustad med automatiskt start och stop-system  Under 2010 väntas också en 1,8-liters bensinversion som endast kommer med bakhjulsdrivning. Pris omkring 269 000 kronor.

BMW X1 är byggd på en kombination av 1- och 3-seriens plattform. Tillverkningen är redan i gång i den ultramoderna fabriken i Leipzig som startades för fem år sedan.

Tack och lov är Run-Flat däck ett extra tillval. Vår rekommendation är att inte välja dem. Vanliga däck är bättre.

FAKTA / BMW X1 xDRIVE 20d

Pris: 329 000 kr. (X1 sDrive 18d 288 000 kr).
Säljstart: Omgående. Lansering 24 oktober.
Modell: 5-dörrars suv.
Tjänstevikt: 1 650 kg.
Maxlast: 550 kg. Släpvagnsvikt: 2 000 kg.
Mått, cm: L 445/B 180/ H 155.
Markfrigång: 19 cm. Bagage: 420/1 350 l.
Motor: Rak fyrcylindrig turbodiesel med commonrail direktinsprutning på 1995 cm3, max effekt 177 hk (130 kW) 350 Nm.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,4 s. Toppfart 205 km/tim.
Förbrukning: 5,8 l/100 km vid blandad körning.
CO2-utsläpp: 153 g/km.
Konkurrenter: VW Tiguan, BMW X3, Volvo XC60, Audi Q5.

Mer läsning

Annons