Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teslabranden i Ljungaverk: Fel kabel kan vara möjlig brandorsak

/

Tesla ser mycket allvarligt på händelsen med branden i Ljungaverk då en av deras bilar totalförstördes.
– Vår ambition är att bygga världens säkraste bilar och våra kunders säkerhet kommer alltid först, säger Even Sandvold Roland, informationschef hos Tesla i Norge.

Annons

TV: I spelaren ovanför ser vår motorexpert berätta mer om Tesla och händelsen: "Viktigt att Tesla lägger alla kort på bordet".

Det är för tidigt att säga något om brandorsaken. Enligt Tesla finns det inga likheter med den brand som inträffade i Oslo i januari.

En möjlig förklaring är att bilen som brann i Ljungaverk laddades med en kabel som inte är godkänd av Tesla.

Läs mer: Miljonbilen gick upp i rök

– Vi kan konstatera den laddades hemma med hjälp av en förlängningssladd som inte tillhandahållits av Tesla. Men det betyder inte att vi kan säga att det var brandorsaken i nuläget, säger Even Sandvold Roland

Teslaägarna har noggranna instruktioner att de ska använda deras egna kablar. I det nu aktuella fallet användas en 16-amperes trefas förlängningskabel som inte är levererad av Tesla.

– I bilen fanns också utrustning som var extramonterad, det var inte utfört av en Teslaverkstad, konstaterar Even Sandvold Roland.

Enligt Tesla är risken för brand fem gånger större i en bensindriven personbil. Det grundar sig på uppgifter från USA där man har kartlagt bränder i bilar som inte kan kopplas ihop med ett misstänkt brott.

Läs mer: Bilbranschen står inför teknikskifte

I Norge rullar flest teslabilar i Europa, cirka 10 000 bilar. De säljs med skatteförmåner och möjlighet att parkera fritt. Där har det inträffat en brand, den i januari. Branden orsakades av en kortslutning i bilen distributionsbox.

– Utredningen pågår fortfarande, men i nuläget ser händelsen ut att vara av annan karaktär än den i Norge. Det finns ingen indikation på att en Tesla-komponent orsakat branden. Batteriet är i bra form och var inte involverat i branden, fortsätter Even Sandvold Roland.

Tesla vill inte i nuläget säga något om den drabbade bilägaren kommer att ersättas med en ny bil.

– Vi vill inte spekulera kring vad som kan komma att hända. Utredningen behöver fortfarande slutföras och därefter kan vi se hur vi går vidare, säger Even Sandvold Roland. 

Läs mer: Har Tesla någon framtid?

Den drabbade bilägaren har råkat ut för flera kvalitetsbrister. Detaljer i inredningen har lossnat och det har varit fel på kommunikationsutrustningen. Han har även blivit inlåst i bilen.

– Det känner vi till och det har åtgärdats. Vår ambition är att vi kan erbjuda världens säkraste bil och naturligtvis ska kvalitén hålla högsta klass, fortsätter han.

Har det inträffat fler bränder i Sverige?

– Inte vad jag känner till, slutar Even Sandvold Roland.

Fredrik Sandberg är chefredaktör på tidningen Elbil. Han följer noga utvecklingen på elbilsområdet.

– Jag har svårt och tro att det är en skarvsladd, en trefaskabel som ska tåla mycket, som har orsakat branden. Dessutom är det märkligt att det skedde under laddning. Jag hoppas verkligen att Tesla kommunicerar ut vad som har hänt och att man är öppen i dialogen. Det har tidigare varit en sluten kommunikation mot media när det uppstår problem, säger han.

Mer läsning