Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slutblinkat med helljuset

/
  • I varje strålkastare sitter det åtta ledlampor. De styrs från en kamera som har håll på vad som finns framför bilen.
  • Ljusbilden hittar själv den bästa vägen. Föraren behöver inte fundera om helljuset är påslaget.

Här är framtidens intelligenta strålkastare. Tekniken finns i nya Opel Astra. Och den fungerar hur bra som helst!

Annons

Exklusiva modeller från Mercedes och BMW har tekniken och nu kommer den även i vanliga bilar med en rimlig prislapp.

Det handlar om intelligenta Led-strålkastare som gör att vi ständigt kan köra omkring på helljus utan att blända övriga trafikanter.

I varje strålkastare sitter åtta ledlampor. Tekniken styrs med hjälp av en kamera i vindrutan som har koll på vad som händer framför bilen.

Området framför ljuskällan maskas av och resten av vägen förblir upplyst med helljussken när vi närmar oss ett mötande fordon,

Det innebär att ljusbilden inte förändras i dikeskanten, inte heller i området till vänster om mötande trafik.,

Med traditionella strålkastare försämras ju ljusbilden när man slår om till halvljus. För ett ögonblick har föraren ingen riktig koll vad som kan dyka upp på vägen.

Opel har studerat tekniken i 80 km/tim och kommit fram till att den upptäcker föremål 40 meter tidigare än traditionella halogen och xenonstrålkastare.

Eller 1,5 sekunder mer i reaktionstid.

– Det är tillräckligt för att inte hinna observera ett vilt som springer upp på vägen, säger Charlie Klein hos Opel.

Jag fick chans att testa strålkastarna i samband med testkörningen av nya Astra. Vi motorjournalister blev imponerade. Men hur länge lamporna håller och vad det kostar att byta dem fick vi inget besked om.

– Led-tekniken har blivit mycket billigare, blev det undanglidande svaret.

Tekniken finns ännu så länge bara i den dyraste Astra-modellen. Men om några år kan den bli standard i Opels hela modellprogram.

Mer läsning

Annons