Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ola Thelberg: "Det här rimmar illa med nollvisionen"

/

Annons

Transportstyrelsen föreslår kontrollbesiktning vartannat år för personbilar och lätta lastbilar.

Vi får nu samma regler som exempelvis Spanien – där snö, salt och rost inte är något problem.

Det rimmar illa med Nollvisionen

En kompis fick sin tre år gamla Volkswagen Passat underkänd hos bilprovningen när den besiktades för första gången.

– Glapp i en styrled, troligen orsakat av vägsaltet, förklarade besiktningsteknikern.

Under årens lopp har jag hatat tvåorna som orsakat onödiga kostnader. I efterhand har jag insett att det är bra, trots allt.

Sverige är saltlandet nummer 1 i Europa. Längs Norrlandskusten saltas det mest i hela världen.

Saltet är en perfekt grogrund för problem; Glapp i framvagnsdetaljer, rostangrepp i bromssystemet och rostangrepp under lacken.

Dessutom har Sverige en av Europas äldsta bilparker. Här rullar bilar byggda på 80-talet. Ingen annanstans kan man se något liknande.

Risken finns att det kommer att rulla bilar med fel som direkt påverkar säkerheten på vägarna.

Mot den bakgrunden är det förvånande att Transportstyrelsen vill EU-anpassa reglerna för kontrollbesiktning.

Men det finns en del positivt i Transportstyrelsens förslag.

Det är exempelvis bra att det införs besiktning av A-traktorer (Epa som blir fler och fler) och att vi kan skippa besiktningen av lätta släpvagnar.

För besiktningsbranschen som har avreglerats blir det förstås ett hårt slag. De får nu en halverad marknad att spela på.

Risken finns att vi måste söka oss till grannkommunen för att besikta bilen när den lokala besiktningsanläggningen tvingats slå igen. Dessutom väntas det bli prishöjningar.

Förslaget har lämnats över till Näringsdepartementet och nu är det upp till regeringen att besluta. Transportstyrelsen föreslår att de flesta ändringarna ska träda i kraft den 4 februari 2018.

Mer läsning

Annons