Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inför gemensamma testprogram

Annons

Skandalen med avgasfusket hos Volkswagen får konsekvenser för hela bilbranschen.

Nyligen avslöjade Dagens Nyheters motorreporter Lasse Swärd att även Volvo har släppt ut för höga nivåer av kväveoxider från deras lovordade dieselmotor som byggs i Skövde.

Skulle det stämma innebär det att även Volvo är indragna i problematiken.

Volvo tillbakavisar uppgifterna med att det var något fel på motorstyrningssystemet i den bil (S60 D4) som testades av ICCT.

Det är samma organisation som drog i gång undersökningen av Volkswagens dieslar, i samarbete med den stora tyska bilistorganisationen Adac.

Testet omfattade 32 dieselbilar från tio tillverkare, däribland 13 bilar från BMW men bara en från Volvo Cars.

Bilarna kördes i två olika tester i ett laboratorium. Samtliga bilar utom en klarade dagens gränsvärden på kväveoxider, som är 80 mg/km. Volvos bil klarade testet med minsta möjliga marginal

I det andra provet, ett mer krävande med högre farter och kortare tider med tomgångskörning, blev rena mardrömmen för Volvo. Deras bil släppte ut 15 gånger mer kväveoxid än gällande lagkrav. Visserligen är nivån betydligt lägre än Volkswagens fuskdieslar som mätte upp till 40 gånger högre NOx-värden.

Volvo är kritisk till testet eftersom bara en av deras bilar fick delta. De hävdar dessutom att det var ett fel i EGR-ventilen och att tyska Adac har testat fler Volvodieslar som visar på betydligt bättre värden.

VW-skandalen lyfter nu frågan vad dieselmotorerna släpper ut. Är de så bra för miljön om bilbranschen har hävdat i många år. Enligt miljöinstitutet IVL i Göteborg har dieselbilarna som har ökat kraftig i antal en stor påverkan på miljön och människor.

Efter allt som hänt måste det bli en samordning av testerna. Det håller inte att biltillverkarna själva får genomföra dem. I stället måste myndigheterna ta över ansvaret med enhetliga testprogram över hela världen.

Den uppgivna bränsleförbrukningen och utsläppen ur avgasröret måste stämma med verkligheten.

Mer läsning

Annons