Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elbilar ska gynnas i nya skatteförslaget

/
  • Elbilarna får en höjd supermiljöpremie. Volkswagen eGolf för en bonus på 60 000 kronor enligt förslaget.

Regeringen vill att bilar med högt utsläpp av koldioxid ska beskattas högre, medan bilar med lägre utsläpp ska få en bonus vid inköpstillfället. Systemet kallas bonus–malus och finns redan i Frankrike.
Tanken är att rena elbilar ska gynnas i framtiden

Annons

Enligt ett utredningsbetänkande som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar från år 2018 .

Supermiljöbilpremien ersätts med en supermiljöbilsbonus på max 60 000 kronor för bilar med noll utsläpp av koldioxid.

Bonusen trappas ned stegvis för bilar som max släpper ut 50 g koldioxid per kilometer.

Malusdelen innebär att fordonsskatten höjs mer de tre första åren för bilar med högre utsläpp. De fordon som släpper ut mer än 95 g per km, ska de tre första åren i trafik belastas med avgift på 80 kr/g CO2 , därefter 22 kr/gram

– Bonus–malus-systemet kan därmed komplettera de mer generellt verkande drivmedelsskatterna och bidra till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåverkan", skriver finansdepartementet i ett pressmeddelande.

Men branschorganisationen Bil Sweden är kritisk till delar av förslaget.

– Det är inte människor som kör Ferrari och Lamborghini som drabbas. De har gjort sitt val och har råd med skattehöjningar. Men för tjänstebilarna kan kostnaderna komma att skjuta i höjden på ett negativt sätt, säger organisationens vd Bertil Moldén till TT.

Han anser att ett trovärdigt system måste bygga på att morot och piska, bonusar och straffsatser, är lika stora.

– Det här förslaget är kraftigt överfinansierat de första fem åren, med ungefär tio miljarder kronor. Det innebär ytterligare en i raden av alla omotiverade skatteökningar på bilismen, säger han.

Läs mer: Volvo bygger elbil 2019

Mer läsning

Annons