Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Audi A4 imponerar med riktigt bra köregenskaper

/
  • Isiga vägar är A4:ans rätta element. Quattrotekniken är den i särklass bästa fyrhjulsdrivningen.
  • Nya A4 imponerar med underbara köregenskaper,
  • Den digitala instrumentpanelen kan ändras i två olika utseenden.
  • Kupéutrymmet har växt men fortfarande är det cockpitkänsla.
  • Den råstarka tvålitersdieseln har förfinats och har nu godkända kväveoxidutsläpp.
  • Nya A4 har genomgått så många förändringar att det mer handlar om en helt ny bil.

Nya Audi A4 är riktigt njutbar. Det är svårt att hitta något negativt om den.
En bil för den som gillar att köra bil och som dessutom har fått mer utrymme för passagerare och förare.
Den enda som talar emot är prislappen.

Annons

Audis mellanklassbil är en bilikon. Den ersatte Audi 80 år 1995 och är nu inne på den femte generationen.

Nya versionen är hyllad av motorjournalister över hela världen och den bilden delar jag till fullo efter en vecka i testbilen. Konkurrenterna BMW, Mercedes, Jaguar och även Volvo (V60) får se upp!

Den första reaktionen när jag närmar mig den mörklå testbilen är att A4:an har växt på alla längder. Men till det yttre är den marginellt större än föregångaren. Ändå har Audi lyckats sänka vikten med 120 kilo genom nya materialval.

Läs mer: Provkörning Mitsubishi Outlander PHEV

Det är fortfarande cockpitkänsla när jag kliver in, men utrymmet i kupén har växt. Den högre taklinjen bjuder också på bättre takhöjd i baksätet. Varför ska man satsa på den större A6? Kupéutrymmet och lastutrymmet har förbättrade. Benutrymmet för passagerarna i baksätet är 23 millimeter längre och lastutrymmet är 15 liter större.

Nya A4:an har genomgått så många förändringar att det mer handlar om en helt ny bil. Från utsidan har den fått skarpare linjer, backspeglarna har ny position och strålkastarna och bakljusen har gjorts om.

Men det är på plats i förarstolen som man snabbt märker de mesta förändringarna. Förarmiljön är helt ny och det mesta upplevs som större än gamla modellen.

Nytt är de digitala instrumenten (finns också i nya Q7 och A6). Ett tryck på en knapp på ratten och varvräknaren och hastighetsmätaren förvandlas till små cirklar för att ge plats åt navigeringskartor och annan viktig information.

Testbilen har den klassiska quattrotekniken med äkta fyrhjulsdrivning som alltid varit Audis adelsmärke. Det påminner om känslan att åka med bakhjulsdrivning. Massor med sensorer övervakar bilens framfart hela tiden. Den använder deras värden för att avgöra när alla fyra hjulen ska driva.

I princip är fyrhjulsdriften inkopplad innan man behöver den. Den kopplas in så snabbt att det knappt är märkbart.

Läs mer: Provkörning Toyota Prius

Det är en stor skillnad jämfört med att åka med Haldextekniken som används av Volvo och Volkswagen. Körupplevelsen blir mer distinkt eftersom kraften alltid når bakhjulen.

Drivkällan är den råstarka tvålitersdieseln som används i övriga märken i VW-familjen. Det handlar inte om den omtalade fuskmotorn, lovar Audi.

Motorn har ny programvara och det innebär lite mer CO2-utsläpp, men godkända NO-värden. Den paketeras med en sjustegad automatväxellåda av en typ som Audi kallar S-tronic. Det är en riktigt njutbar kombination.

Testbilen är fulladdad med säkerhetssystem. Autobromssystem ingår i standardutrustningen. Systemet fungerar till 85 km/h och bromsar automatiskt för fotgängare och bilar.

Under veckan hann jag med en tur till Stockholm (totalt 90 mil). Jag uppskattade den distinkta styrningen, bromsarna som tog direkt och chassi­sättningen. Det blev en riktigt njutbar resa.

Audio erbjuder ett omfattande säkerhetsprogram. Den adaptiva farthållaren fungerade över förväntan. Mjuk inbromsning när jag närmar mig långtradaren, sedan acceleration när jag svänger till vänster.

Resan blev mycket bekvämare utan att tappa koncentrationen. Tvärtom blev jag mer uppmärksam på de andra trafikanternas beteenden.

I farter upp till 65 km/h kan också tekniken helt ta över ratten och leda bilen i den långsamtgående trafiken.

Läs mer: Provkörning Passat GTE

Nya A4 går att få med sju olika motoralternativ; fyra dieslar med toppmodellen den sexcylindriga 3-litersdieseln och tre bensinare. Senare i år kommer också en gasdriven modell. Nästa år kommer också en allroadversion,

Audi hoppas att den lockar företagskunder. Problemet är att den inte går att paketeras in i 7,5 basbelopp. Väljer man fyrhjulsdrivet och extra utrustning drar pris snabbt i väg. Testbilen landade på ganska precis en halv miljon kronor.

Är prislappen inget problem blir A4:an ett val som man inte behöver ångra. En bil med riktigt bra köregenskaper för finsmakaren som gillar bilkörning.

Mer läsning

Annons