Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bil eller moped – svaret är båda

/
  • Mopedbil är en bil som går i mopedfart och som får köras av personer med förarbevis för moped.
  • Mopedbil är en bil som går i mopedfart och som får köras av personer med förarbevis för moped. Sven Persson i Delsbo har följt mopedbilens utveckling de senaste tolv åren.
  • En tvåsitsig bil i den här storleken har ändå plats för ett rejält bagageutrymme.
  • 186 cm reporter har inga problem att få plats.
  • Förarmiljön bjuder på de vanligaste finesser som blivit standard i vanliga bilar.
  • Förarmiljön bjuder på de vanligaste finesser som blivit standard i vanliga bilar.

Mopedbilen har fått ordentligt fotfäste i landet. Det finns flera kategorier som är villiga att betala 120 000 kronor för en liten bil som går i mopedfart.

Annons

Den kallas mopedbil och det är en tämligen exakt beskrivning av vad det handlar om. Den lilla mopedbilen ser ut som en liten bil men är regelmässigt en oerhört avancerad moped. Åtminstone så krävs förarbevis för EU-moped och högsta tillåtna hastighet är 45 km/h, precis som mopeden.

Men även om mopedbilen börjar bli allt vanligare i trafiken, så är det ingen ny företeelse.

– Jag har sålt mopedbilar sedan de kom till Sverige för tolv år sedan. Då handlade det om enkelt utrustade trehjulingar. Det här är en riktig bil och kan inte jämföras med de gamla modellerna, säger Sven Persson på Åkes Motor i Delsbo.

Ja, visst ser det ut som en bil. Den är tvåsitsig och har ett för storleken oerhört stort bagageutrymme.

– I min bil får jag inte in en gräsklippare men i den här är det inga problem, säger Sven Persson då han demonstrerar utrymmena.

Två sitsar betyder att det är gott om utrymme även i kupén. Utrustningen går heller inte att klaga på. Här finns aluminiumfälgar, elfönsterhissar, eluppvärmd bakruta, intervalltorkare, fjärrstyrt centrallås, digital display på instrumentpanelen och tidsinställd släckning av dörr- och takbelysning.

Så långt är det alltså en bil.

Men det kommer till körning så avslöjas skillnaderna. Peta i driveläget på automatlådan och trampa på gasen. Det är inte acceleration som ger g-krafter precis och det låter mer än det rör sig. Ljudnivån är ljudlig från start men förändras inte under resans gång. Drivningen är steglös à la gamla Daf 66 eller en modern skoter. Motorvarvet behålls men hastigheten ökar hela tiden.

– Visst låter det mycket fortfarande om bilen, men den här är betydligt tystare än de gamla modellerna. Då var det ingen idé att installera stereo, säger Sven Persson.

Den digitala hastighetsmätaren bläddrar uppåt och fastnar på 50 km/h, något snabbare än tillåten maxfart, som i likhet med EU-mopeder är 45 km/h.

I år kommer mellan 500 och 600 personer i Sverige att köpa en mopedbil. Den billigaste modellen kostar 120 000 kronor och prisintervallet går upp till 160 000 kronor beroende på utrustningsnivå.

Det förhållandevis höga priset har flera orsaker. Det finns inte en plåtbit på den här bilen. Den är gjord av kompositmaterial och aluminium för att klara viktgränsen 350 kilo. Motorn är en japansk diesel av märket Yanmar, en tvåcylindrig fyrtaktare på 5,4 hk med rejält vridmoment. Små tillverkningsvolymer med mycket handarbete bidrar också till det höga priset.

Vilka kategorier är det som är villiga att betala så pass mycket för den här typen av fordon?

– En kategori är gamla människor som kanske inte längre får köra bil, en annan är inflyttade från andra länder som inte kan svenska och inte klarar teorin för vanligt körkort. Men en tredje grupp som kommer allt mera är ungdomar i mopedåldern, säger Sven Persson.

Mer läsning

Annons