Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Begagnad Golf - en slagkraftig klassiker

/
  • Golf blev hole in one för Volkswagen och en succébil i flera generationer. Här tittar vi närmare på generation fem.
  • Förarmiljön i Volkswagen Golf V är tydlig och informativ, men närsikten både framåt och bakåt kunde vara bättre.
  • Bagageutrymmet i Golf V rymmer ganska mycket. Tillåten maxlast 450 kg.
  • Baksätet i Golf V är rymligt, betydligt större än i tidigare Golf-generationer.
  • VW-logon på bakluckan tjänar även som handtag.

Volkswagen Golf brukar vara ett säkert begbilsköp. Kombinationen av bra väghållning, pålitlig kvalitet, hög säkerhet och hyfsade utrymmen har gjort bilen till klassledare. Vi har granskat femte generationen av Golf som begbil

Annons

Volkswagen Golf är en av bilhistoriens klassiker. Första generationen kom 1974 och blev en succé som bildade en hel bilklass. Följande generationer kom 1984, 1992, 1998, 2004 och 2008.

Det är den femte generationen som vi har tittat närmare på här. Golf finns med flera motoralternativ, vanligast är 1,6-liters bensinmotor på 102 hk. Direktinsprutad  FSI-motor på två liter och 150 hk eller 1,6 liter och 115 hk samt 1,4 liter och 90 hk. De två sistnämnda har kamkedja istället för kamrem, vilket också är fallet med 1,4 TSI på 140 hk eller 170 hk. Övriga motorer har kamrem.

GTI-modellen har 200 hk och värstingmodellen R32 har 250 hk och fyrhjulsdrift. Dieselmotorer finns på 1,9 liter och 105 hk eller tvåliters på 140 hk. FSI-motorn i kombination med sexväxlad låda gör bilen snål, men kräver istället dyrare 98-oktanig bensin.

Kombimodellen kom först under 2007 och finns också som fyrhjulsdriven. Golf i sedanutförande kallas numera återigen för Jetta och kom 2005. En högre MPV-liknande modell, kallad Golf Plus, kom under 2005.

Vägegenskaperna är både roliga och säkra, Golf håller spåret tryggt och stabilt i en undanmanöver. Antisladdsystem är standard. Förarplatsen är väldisponerad och tydlig, både vad det gäller instrument och reglageplacering. Den blå instrumentbelysningen får dock kritik från vissa förare, medan andra upplever den som behaglig.

Komforten är skaplig, såväl i framstolar som i baksätet. Att Golf är en bullrig bil är dock en tråkig komfortmiss. Bagageutrymmet är rymligt för bilstorleken. Krocksäkerheten får högsta betyg, fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Besiktningen klarar Golf av femte generationen bra, enligt statistik från Bilprovningen. Där är VW Golf bättre än medelbilen. Kvalitetsmässigt brukar Golf hålla ihop bra. Kamkedjorna kräver normalt ingen service under bilens livslängd. Men i flera fall har de krånglat ändå. Får man många motorstopp kan det också göra att det inte finns något oljetryck till kedjespännaren.

Golfspekulanten bör lyssna efter onormalt rassel från kamkedjan och vara noga med servicen. Givetvis bör kamremsbyte ske enligt serviceintervall.

Ett annat fel är att gummilisterna runt framdörrarna kan släppa. Dessa har i flera fall bytts ut på garanti. Ett fåtal bilar har haft problem med felande varningslampa för krockkudde eller avgassystemet. Krånglande centrallås och regnsensor har också förekommit, liksom utslitna hjullager. Glapp i växellänkaget har drabbat en del bilar. Det beror på vårdslös hantering av växellådan. Rostiga bromsskivor bak förekommer, precis som på andra beg-bilar. Kontrollera också så att klimatanläggningen kyler som den ska. På några bilar har kompressorn felat.

På Vi Bilägares långtestbil från 2004 krånglade låset till bagageluckan, vilket byttes under garantitiden. Rostskyddet håller hög klass, fast ”Golf-fyran” hade ännu bättre rostskydd. Numera är rostbetyget sänkt till en fyra.

Karossen är konstruerad för att stå emot rost med få skarvar. Ett kraftigt galvlager är förstärkt med extra vaxbehandling på utsatta ställen. Underredet är täckt med plastsköldar som ska stå emot smuts.

Golf brukar vara en attraktiv och lättsåld bil i andra hand, med ett högt andrahandsvärde. Nu har dock en sjätte generation kommit ut på marknaden och det gör att begpriserna på föregångaren sjunker. Exemplar som rullat som hyrbilar, bilskolebilar eller hos vaktbolag och liknande bör vara betydligt billigare än i prislistorna här intill.

Ur Vi Bilägares test av Volkswagen Golf 2004:"Volkswagen måste se till att bullret dämpas. Det förtjänar bilen som i övrigt har en hel radda goda egenskaper. Väghållning, fjädringskomfort och säkerhetsnivå är av högsta klass. Golf är också väldisponerad, mycket rymlig för sin storlek och ger ett gott kvalitetsintryck."

FAKTA VOLKSWAGEN GOLFModellVW GolfVW GolfVW Golf1,61,6 FSI1,9 TDI200320042005Längd/bredd, cm420/176420/176420/176Tj.vikt/maxlast, kg1 290/4801 300/4801 360/490Max släpvikt, kg1 2001 2001 400Cyl/slagvolym, cm34/1 5984/1 5984/1 896Effekt, kW/hk75/10285/11577/105Toppfart, km/tim1841921870–100 km/tim, s11,410,811.3Bränsle, liter per 100 km7,26,65,1

Mer läsning

Annons