Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bästa köp i Golfklassen: Volkswagen Golf

/
  • Volkswagen Golf tar hem spelet i Golfklassen i jämn kamp med många konkurrenter. En klassisk begbil, här i sin femte generation.
  • Förarmiljön i Volkswagen Golf är tydlig, men närsikten kunde vara bättre både bakåt och framåt.

Volkswagen Golf blir vinnare i klassen som bär dess namn – Golfklassen – tack vare goda vägegenskaper, bra rostkydd och hög säkerhet.

Annons

Den första Golfen kom 1974 och bildade en helt ny bilklass. Numera är storsäljande Golf minst lika rymlig som Passat var på 70-talet. Golf är inte längre roligast i klassen, inte heller rymligast eller billigast. Varför blir den då bästa begbilsköp bland massor av hårda konkurrenter?

Jo, därför att den är mest komplett i klassen. Krockskyddet håller högsta klass, fem stjärnor i Euro NCAP. Rostskyddet är också bra. Förarmiljön är tydlig, även om blå instrumentbelysning inte uppskattas av alla förare. Komforten är bra såväl i framsäte som baksäte. Bagageutrymmet är skapligt rymligt.

Golfklassen är lagom för de allra flesta. Kanske ska du fråga dig själv om du egentligen behöver en större bil än så här. Ekonomiskt sett är det en vettig bilstorlek, vilket många bilköpare har upptäckt. Fast rätt högt buller är en trist komfortmiss av VW.

Utbudet av motorer till Golf är stort, både bensin och diesel. Här finns allt från en 1,4-liters motor på 90 hk till GTI-motorn på 200 hk och R32-motorn på 250 hk. Vanligaste motorn är på 1,6 liter och 102 hk. Även en tvåliters direktinsprutad FSI-motor på 150 hk är vanlig. FSI-motorn i kombination med sexväxlad låda gör bilen snål, men kräver istället dyrare 98-oktanig bensin.

Golf finns med flera karosser, kombimodellen kom dock först 2007. En MPV-liknande modell, kallad Golf Plus, kom under 2005. Golf i sedanutförande kallas återigen för Jetta.

Kamkedja, som flera motorer har, behöver normalt sett inte bytas under bilens livslängd. Men i några fall har de krånglat ändå. Köparen bör lyssna efter onormalt rassel från kedjan och vara noga med serviceintervallen.

Fel på centrallås, hjullager och strulande varningslampor har också drabbat Golfägarna. Om bilen har körts vårdslöst kan det vara glapp i växellänkaget.  Ett annat fel är att gummilisterna runt framdörrarna kan släppa, det har bytts ut på garanti. Verkstäderna får dåliga betyg av ägarna, trots VW:s försök att bättra sig på den punkten.

Det kanske låter som Golf är en krångelbil, men kvaliteten är faktiskt bättre än hos de flera konkurrenter. Det visar också besiktningsresultaten, där Golf klarar sig mycket bättre än medelbilen.

Förra generationen Golf är populär som begbil och är mycket lättsåld. Det betyder att värdet i tredje och fjärde hand också är bra. Men också att Golf är dyrare än de flesta konkurrenterna. Värdet står sig bra och få modeller har genom åren varit lika attraktiva på begmarknaden som just Golf.

FAKTA VOLKSWAGEN GOLF 1,6 TRENDLINE

Nybilspris: 154 600 kr.
Begpris: 97 200 kr/4 000 mil.
Tjänstevikt: 1 173 kg.
Maxlast: 627 kg.
Släpvagnsvikt: 1 200 kg.
Motor: 1 598 cc, max effekt 102 hk vid 5 600 v/min. Max vridmoment 148 Nm vid 3 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,4 s. Toppfart 184 km/tim.
Förbrukning: 7,4 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 176 g/km.
Rost: Bättre än medel.
Säkerhet: Bättre än medel.
AutoIndex: Sämre än medel.
Plus: Vägegenskaper, rostskydd, säkerhet, baksäte.
Minus: Högt begpris, buller.

FYRA ANDRA BRA KÖP I GOLFKLASSEN

1) Toyota Corolla. Bra kvalitet och många nöjda ägare. Men också rätt dyr och med tvivelaktigt rostskydd.
2) Opel Astra. Nästan lika bra som Golf på det mesta och klart billigare i inköp.
3) Kia Céed. Rymlig, trygg att köra, bra rostskydd, långa garantier. Men komforten är dålig.
4) Mazda3. Körglad, bra kvalitet. Men tummen ned för buller och rostskydd.

I morgon: bästa begköp i mellanklassen.

Mer läsning

Annons