Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bästa begköp i mellanklassen: Opel Vectra

/
  • Bor du i villa vill du kanske ha en kombibil. Men våga vägra Volvo. Opel Vectra är ett smartare köp.
  • Förarmiljön i Opel Vectra är lättöverskådlig, frånsett några reglage på mittkonsolen som kan tyckas onödigt pilliga.

I kombiutförande är Opel Vectra en underskattad bil till vettiga priser. Den blir Vi Bilägares val i mellanklassen.

Annons

Opel Vectra är en underskattad bil på marknaden och därför ett bättre köp som begbil än dyrare konkurrenter från Toyota och Volkswagen.

Som modell kom Vectra 1989 som ersättare till Ascona. Nya generationer av Vectra lanserades 1996 och 2002.

Opel har ett dåligt rykte om att vara bilar som rostar och krånglar och som dessutom är tråkiga att köra. Det är myter vi kan avfärda här. Opel Vectra har ett rostskydd i toppklass. De senare åren har Opels kvalitet blivit betydligt bättre, elektronikstrulet som fanns tidigare är i det närmaste borta.

Tråkig är den inte heller. Från hösten 2005 gjordes chassikalibreringen om och bilen fick nya motorer och en exteriör facelift. Det märktes också, Vectra blev en trevligare bil. Vägegenskaperna är både trygga och roliga och med turbomotorn från Saab är Vectra långt ifrån någon tråkmåns.

Vi räknar Vectra som en mellanklassare, eftersom den delar bottenplatta med den trängre Saab 9-3. Men utrymmena i Vectra ligger väl i klass med Saab 9-5.

Instrumenteringen är tydlig,?men vissa reglageknappar är aningen små. Komforten är bra, både i framsäte och baksäte. Insteget till baksätet är väldigt generöst och har gjort Vectra kombi populär som taxibil.

Men framför allt: bagageutrymmet är stort och lättlastat. Vectra är en av de rymligaste kombibilarna på marknaden.

Bara fyra stjärnor i krockbetyg hos Euro NCAP kan verka futtigt, men Vectra som grundkonstruktion kom 2002 och då var det ett skapligt betyg.

De första årsmodellerna av senaste generationen Vectra har drabbats av mängder av elektronikfel. På Vi Bilägares långtestbil från 2002 var problemen så omfattande att vi fick en ny bil på garantin, efter att Opel förgäves försökt laga felen.

Men Opel har bättrat sig och från hösten 2005 är kvaliteten betydligt bättre. Glapp i bussningarna kan dock förekomma, det märks om bilen körs över ojämnheter. Då hörs ett klapprande ljud från hjulupphängningen. Slitna styrleder är ett annat fel som besiktningen brukar anmärka på.

Den vanligaste motorn i Vectra är 2,2-liters bensinmotor på 147 hk eller 155 hk. Men även andra motorer finns, såväl diesel som bensin. En 1,9-liters dieselmotor på 120 hk är snålast medan snabbast och törstigast är en 2,8-liters bensin-V6 på 250 hk.

De flesta motorer har kamkedja som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Det ger  lägre servicekostnader jämfört med en kamrem. Som spekulant bör man ändå lyssna efter onormalt rassel från kedjan. 1,8-liters bensinmotorn har dock kamrem, som ska bytas vid 9 000 mil.

Ersättaren Insignia har nu hittat ut i bilhallarna. Det gör Vectra kombi extra attraktiv, eftersom begpriset blir mer prutbart.    

FAKTA / OPEL VECTRA 2,0 TURBO
Nybilspris: 214 900 kr.
Begpris: 110 200 kr/4 000 mil.
Tjänstevikt: 1 570 kg.
Maxlast: 555 kg.
Släpvagnsvikt: 1 600 kg.
Motor: 1 998 cc, max effekt 175 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 254 Nm vid 2 500–3 800 v/min.
Prestanda: 0–100 km 9,4 s. Toppfart 222 km/tim.
Förbrukning: 8,8 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 211 g/km.
Rost: Bättre än medel.
Säkerhet: Medel.
AutoIndex: Sämre än medel.
Plus: Utrymme, väghållning, motor, komfort, rostskydd.
Minus: Bara fyra stjärnor i krockbetyg, små värmereglage.

FYRA ANDRA BRA BEGKÖP I MELLANKLASSEN

1) Toyota Avensis. Femstjärnig krocksäkerhet, men också sämre rostskydd och drygt 30 000 kr högre begpris än Vectra.
2) Saab 9-3. Körglad och hög säkerhet, men ganska trång för passagerare och bagage.
3) Subaru Legacy. Hög kvalitet och fyrhjulsdrift på köpet, men ganska höga priser.
4) VW Passat. Mycket bra i många avseenden, men priset är lite väl högt. 

I morgon: bästa begköp i storbilsklassen.

Mer läsning

Annons