Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bästa begköp i flexbilsklassen: Mitsubishi Grandis

/
  • Långfärd med hela familjen eller kortare turer med sju personer? Då passar Mitsubishi Grandis bra.
  • Tydlig och lättöverskådlig förarmiljö i Mitsubishi Grandis. Notera växelspakens placering på instrumentpanelen.

Mitsubishi Grandis blir Vi Bilägares val bland flexbilarna. Hög kvalitet och bra komfort avgör.

Annons

Säg så här: du behöver kunna frakta sju personer eller ibland lasta riktigt mycket. Då är det den bussliknande flexbilen som du ska titta närmare på. Men buss, det låter trist tycker du kanske. Helst vill du inte försaka körglädjen som finns i en vanlig personbil. Det är då du ska titta på Mitsubishi Grandis.

Den är rymlig för sju personer eller bekväm med stort bagageutrymme för fem personer. Komforten är bra, förarmiljön är trevlig och motorn är hyggligt pigg. Köregenskaperna är förvånade bra,  Grandis ligger tryggt på vägen och känns nästan lite sportig att köra. Antisladdsystem är standard i de flesta versioner.

Lägg till bättre kvalitet än de flesta bilar i klassen och ett begpris som ligger under flera av konkurrenterna så har vi en vinnare. Bilprovningens resultat talar också för Grandis, modellen har få fel. Elektronikgaranti på tio år är en annan fördel.

Det är mycket sällan en Grandis behöver uppsöka verkstaden, annat än för service. Fast just servicen är relativt dyr, speciellt vid 9 000 mil, då kamremmen ska bytas. Karossen saknar skyddslister, vilket lätt kan ge mindre parkeringsskador.

Grandis finns som sex- eller sjusitsig, den sistnämnda är vanligast. Med sju sittplatser blir givetvis bagageutrymmet litet. Men extrastolarna längst bak är tänkta  för kortare turer, kanske när svärföräldrarna vill åka med eller när barnen ska ha med en extra kompis till stranden.

Extrastolarna kan enkelt fällas ned i skuffen när de inte används. I många flexbilar behöver man plocka ur sätena för att lasta, det behövs inte här.

En tvåliters dieselmotor på 136 hk eller 140 hk som tillverkas av Volkswagen finns också att tillgå. Det motoralternativet värderas till omkring 10 000 kr högre begpris jämfört med bensinmotorn. Men dieselmotorn är givetvis också snålare med bränslet.

Dieselmotorn finns bara i kombination med sexväxlad manuell växellåda. Till bensinmotorn är automatlåda värderat till cirka 15 000 kr extra.

Utrustningsnivåerna skiljer sig något, vanligast är bilen med Intense-paket.

Rostskyddet på Mitsubishi har varierat genom åren. Grandis får i likhet med suven Outlander en extrabehandling av rostskyddet i svensk importhamn. Det gör att rostskyddet får räknas som godkänt, men inte mer.

Säkerheten är tyvärr ett oprövat kort. Mitsubishi Grandis är inte krocktestad av Euro NCAP och saknas i Folksams krockstatistik. Men säkerhetsutrustningen är bra, det finns både sidokrockkuddar och sidokrockgardiner samt dubbla krockkuddar.

En annan nackdel är närsikten både framåt och bakåt. Grandis sluttande front och breda stolpar gör det svårt att se var bilen slutar, exempelvis vid en fickpar-?kering.

MITSUBISHI GRANDIS 2,4 INTENSE
Nybilspris: 239 900 kr.
Begpris: 131 100 kr/4 000 mil.
Tjänstevikt: 1 720 kg.
Maxlast: 530 kg.
Släpvagnsvikt: 1 600 kg.
Motor: 2 378 cc, max effekt 165 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 217 Nm vid 4 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10 s. Toppfart 200 km/tim.
Förbrukning: 9,4 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 223 g/km.
Rost: Medel.
Säkerhet: Ingen uppgift.
AutoIndex: Medel.
Plus: Köregenskaper, utrymme, komfort, kvalitet.
Minus: Sikten, oprövad krocksäkerhet. 

FYRA ANDRA BRA BEGKÖP I FLEXBILSKLASSEN

1) Ford S-Max. Körglad, hög säkerhet, rymlig och praktisk. Men också dyr och med tvivelaktig kvalitet.
2) Toyota Corolla Verso. Hög krocksäkerhet, flexibel och med hög kvalitet. Men högt pris och svagt rostskydd.
3) VW Touran. Samma egenskaper som en Golf, fast den rymmer sju personer.
4) Opel Zafira. Rymlig och trygg att köra, men inte speciellt flexibel. 

I morgon: bästa köp i SUV-klassen

Mer läsning

Annons